תופעת שיבושי ה-GPS ברחבי הארץ, ובצפון בפרט, מעלים מאז החלה המלחמה תהיות לגבי תחליפים לשירותי הלווין שמאפשרים לנו לנווט בדרכים. כעת, בתזמון מעניין, מעבדות Sandia National, אחת משלושת המעבדות למחקר ופיתוח של מחלקת האנרגיה האמריקאית, הודיעו לאחרונה על פריצת דרך בתחום החישה הקוונטית, אשר יכולה לאפשר ניווט ללא GPS. באמצעות טכנולוגיה חדשה לחישת תנועה בדיוק גבוה במיוחד, מתקרבים המדענים לפיתוח "מצפן קוונטי" שיאפשר ניווט מדויק גם כאשר אין גישה לאותות לוויין.

החיישן החדש, שרגיש פי אלף ממה שקיים כיום, היה בעבר בגודל של משאית, אך התקדמות טכנולוגית הצליחה לצמצם את גודלו ועלויותיו באופן דרמטי. לראשונה, הצליחו חוקרים להשתמש ברכיבי מיקרו-שבב סיליקון כדי לבצע טכניקה קוונטית שנקראת אינטרפרומטריה אטומית, המאפשרת מדידה מדויקת במיוחד של תאוצה. התגלית פורסמה ככתבה מרכזית בכתב העת Science Advances.

מרכיב מרכזי בטכנולוגיה הוא מודולטור פוטוני חדש המותקן על שבב מיקרוסקופי, אשר מחליף מערכת לייזר גדולה שהייתה בגודל של מקרר. המודולטור החדש, הנמצא בלב המערכת, עמיד לרעידות כבדות ומיוצר בטכנולוגיה שמאפשרת ייצור המוני בעלויות נמוכות משמעותית לעומת המודולטורים המסחריים הקיימים כיום.

הפוטנציאל של הטכנולוגיה חורג מניווט בלבד. החוקרים בוחנים את השימושים שלה לגילוי חללים ומשאבים תת-קרקעיים על ידי מדידת שינויים זעירים בכוח הכבידה של כדור הארץ. כמו כן, הרכיבים האופטיים החדשים, כולל המודולטור, עשויים לשמש גם בתחומים כמו LIDAR, מחשוב קוונטי ותקשורת אופטית. כעת נותר רק לקוות שהמלחמה ושיבושי ה-GPS יסתיימו לפני שהפיתוח הזה יגיע לציבור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

דילוג לתוכן