בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר השבוע הסדר פשרה במסגרת בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת סלקום בעניין שעסק בחיובי גלישה "לא רצונית" בחו"ל. ההסדר, שאושר על ידי השופטת רחל ברקאי, כולל פיצוי של 2.5 מיליון שקלים לכל הפחות ללקוחות שנפגעו מהמדיניות השנויה במחלוקת.
המקרה התחיל כאשר רון מיכאל בר לב הגיש בקשה לתביעה ייצוגית נגד סלקום בטענה שהחברה צירפה לקוחות באופן אוטומטי ל"הסדר סלקום חו"ל" מבלי להודיע להם. התוצאה: לקוחות רבים התחילו לגלוש בחו"ל מבלי שהתכוונו לכך, ונחתו עליהם חשבוניות עתק. "כל מגה גלישה חויב בעשרות ואף מאות שקלים", כך צוין בכתב התביעה.
הבעיה החמורה הייתה שהגלישה התרחשה לא פעם ללא פעולה מכוונת – למשל בהורדת הודעות דוא"ל או סנכרון אוטומטי של יישומים. "דהיינו גלישה ללא פעולה יזומה מצדם", כך נכתב.
סלקום דחתה את הטענות וטענה כי "ההצטרפות מוסדרת במסגרת הסכם ההתקשרות הבסיסית" וכי החברה מיידעת את הלקוחות על ההסדר. אלא שהצדדים הצליחו להגיע להסדר פשרה ביניהם, במסגרתו תפצה סלקום את לקוחותיה.
הפיצוי יינתן כהטבה – חבילת גלישה בחו"ל בנפח 1 ג'יגה-בייט בשווי 50 שקלים לכל לקוח זכאי, בעוד שחבילה דומה נמכרת ב-74.5 שקלים. הזכאות מוגבלת ללקוחות שחויבו בגין גלישה עד 1 מגה-בייט בלבד, בתקופה של שבע שנים לפני התביעה ועד אוגוסט 2023.
על פי נתוני סלקום, כ-50,000 לקוחות זכאים לפיצוי, מתוכם כ-25,000 עדיין מנויים בחברה. ההטבות יחולקו בשני שלבים: בראשון ללקוחות הנוכחיים, ובשני למנויים נוספים שטסו לחו"ל. הטבות שלא ינוצלו יועברו לקרן ציבורית.
מעבר לפיצוי, סלקום תשלם גמול של 94,000 שקלים למבקש ושכר טרחה של 531,000 שקלים לעורכי הדין. השופטת ברקאי ציינה כי ההסדר "מעניק פיצוי ראוי לחברי הקבוצה הזכאים" והמקרה מהווה תקדים חשוב בתחום הגנת הצרכן. לקוחות זכאים יקבלו הודעה אוטומטית על ההטבה, שתותקן ותהיה זמינה במשך 12 חודשים.