מיליארד דולר על הרצפה: אולי גם לכם מגיע פיצוי על טיסה שבוטלה

קרדיט צילום: בדלתיים סגורות

על רקע גל ביטולי הטיסות, חברת סטארטאפ חדשה, בשם FlightsRefund מסייעת ללקוחות לקבל פיצוי טיסות בעקבות ביטולים, עיכובים וכדומה – תמורת 19 דולר בלבד.

נוסעים רבים כלל לא מודעים לכך שבמקרים רבים, מעבר להחזר כספי על כרטיס הטיסה שבוטל – הם זכאים גם לפיצוי כספי נפרד, שלעתים מגיע למאות ואף אלפי שקלים.

ראשית, חשוב להבחין בין סוגי הביטולים: כשמדובר בביטול בעקבות אירועים שמוגדרים כ"כוח עליון" – כמו מלחמה או מזג אוויר קיצוני – חברות התעופה אינן מחויבות בפיצוי, אלא רק בהחזר כספי של עלות הכרטיס. לעומת זאת, עיכובים של טיסות או ביטולים מסיבות אחרות עשויים לזכות את הנוסעים בפיצוי לפי החוק – בין אם מדובר בחברת תעופה ישראלית או זרה.

השירות FlightsRefund אותו יזם יונתן אטיאס והשיק ממש לאחרונה בישראל, אשר מטרתו לעזור לנוסעים לבדוק האם הם זכאים לפיצוי ולהגיש בקשה מסודרת. השירות מציע מחשבון מקוון חינמי שמאפשר לבדוק זכאות לפי פרטי הטיסה. אם מתברר שמתקיימים התנאים – אפשר להגיש את הבקשה לפיצוי ישירות מהאתר, בעלות טיפול של 19 דולר בלבד.

יונתן אטיאס, ממייסדי השירות, מספר שהחברה הוקמה מתוך זיהוי של שוק לא מנוצל. "במהלך בדיקה הבנו שיש עשרות מיליוני נוסעים בשנה שנפגעים מטיסות שהתעכבו או בוטלו – ורובם לא דורשים את הפיצוי שמגיע להם לפי החוק. בשנת 2024 לבדה היו כ-218 אלף טיסות שעוכבו ועמדו בתנאים לפיצוי. אם לוקחים בחשבון שבכל טיסה יש בממוצע 150 עד 200 נוסעים, ובמקרים רבים מדובר בזכאות לפיצוי של עד 700 דולר – אפשר להבין שמדובר בפוטנציאל של יותר מ-4 מיליארד דולר שלא שולמו. לפי החוק, ניתן להגיש עד שלוש שנים אחורה".

התהליך פשוט יחסית: ישנו מחשבון הבודק אם הינך זכאי לפיצוי טיסה, במידה וכן הנוסע ממלא טופס עם פרטי הטיסה, מפרט מה התרחש (עיכוב, ביטול, סירוב לעלות למטוס וכו'), והמערכת מבצעת בדיקה סטטיסטית וחוקית לפי נתוני זמן אמת. כל מקרה נבחן בנפרד, בהתאם לחוקי התעופה של המדינה הרלוונטית – לדוגמה, חוק טיבי בישראל או רגולציות האיחוד האירופי. אם הבקשה עומדת בתנאים – היא מוגשת ישירות לחברת התעופה, שצריכה להגיב תוך זמן קבוע, לפי החוק במדינה שבה הטיסה המריאה או נחתה.

חוק טיבי בישראל, חל על כל טיסה שממריאה או נוחתת בישראל – גם אם מופעלת על ידי חברת תעופה זרה. החוק גם מקביל לחקיקה האירופית, שם יש רגולציה ברורה עוד יותר בנוגע לפיצויים על עיכובים וביטולים.

גובה הפיצוי לפי החוק הישראלי, נכון לשנת 2024:

טיסה באורך של עד 2,000 ק"מ – פיצוי בגובה 1,370 ש"ח. טיסה בין 2,000 ל-4,500 ק"מ – 2,190 ש"ח. טיסה מעל 4,500 ק"מ – 3,290 ש"ח. לפי הרגולציה האירופית (עיכוב בהגעה של 3 שעות ומעלה): טיסה עד 1,500 ק"מ – €250. טיסה בין 1,500 ל-3,500 ק"מ – €400. טיסה מעל 3,500 ק"מ – €600 החוק כולל גם זכויות נוספות: החזר כספי מלא על כרטיס הטיסה במקרה של ביטול, שירותי סיוע (כמו מזון, מלון או הסעה), ולעיתים אף פיצוי נוסף.

עם זאת, יש חריגים – החוק אינו חל כשמדובר ב"נסיבות שאינן בשליטת חברת התעופה", כמו מלחמה, אסון טבע או תנאי מזג אוויר קיצוניים. תקלה טכנית, למשל, בדרך כלל לא תיחשב ככוח עליון – והנוסעים כן זכאים לפיצוי. באירופה בתי המשפט נוטים לפרש את החריגים בצורה מצמצמת, לרוב לטובת הצרכן.

 

 

אהבתם? שתפו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

דילוג לתוכן