פרשת אמישראגז: תביעת ענק על סך מיליוני שקלים
בקשה לאישור תובענה יצוגית הוגשה ע״י משרד עורכי הדין נחשון פריידין נגד חברת "אמישראגז", בטענה לאי-החזרת פיקדונות ותשלומים ללקוחות שהתנתקו משירותי החברה. מדובר בתביעה מהותית שמעלה שאלות כבדות משקל על אופן ניהול הכספים של החברה והיחס ללקוחות.
העובדות המרכזיות בתביעה
על פי בקשת האישור, לקוחות רבים שהתנתקו משירותי החברה נתקלים בקשיים משמעותיים בקבלת כספים שהגיעו להם בחזרה, בין אם מדובר בדמי פיקדון או תשלומים אחרים. לטענת התובע, החברה נמנעת מלהחזיר את הכספים בדרך פשוטה ונגישה, כמו העברה בנקאית או זיכוי כרטיס אשראי, כפי שגבתה, ודורשת מהלקוחות להגיע פיזית לאחד מסניפיה כדי לאסוף המחאה.
משרד עורכי הדין טוען כי פרקטיקה זו אינה מוצדקת, פוגעת בצרכנים ויוצרת מצב שבו כספים רבים נותרים בקופת החברה ללא הצדקה. התביעה מבקשת מבית המשפט להורות לחברה לשנות את המדיניות, להחזיר כספים באופן מיידי ולפצות את הלקוחות על הנזקים שנגרמו להם.
עוד טוען המבקש כי יש לפצות גם הלקוחות שהגיעו לקחת את ההמחאה באופן פיזי בגין השחתת זמן איבוד זמן עבודה, דמי נסיעות ועוד.
המבקש באמצעות עורך דינו טוען כי על אף שהחוק מחייב החזר מלא של דמי הפיקדון עד 30 יום מרגע בקשת הניתוק, החברה לא החזירה את הכסף אלא רק לאחר כחודש וחצי הודיעה למבקש שיש לו להגיע ולקחת המחאה.
על אף בקשת המבקש לקבל את ההחזר לחשבון הבנק ואו לזכות את האשראי, החברה נמנעה מלעשות זאת.
אשר על כן, המבקש באמצעות עורך דינו טוען כי יש לזכות את הציבור הנפגע משך 7 השנים האחרונות ועד פסק הדין בתוספת הפרשי הצמדה וריבית.
לא זו בלבד
עוד נטען, כי החברה גבתה דמי פיקדון בסך 345 ש״ח אך ביקשה להחזיר רק 278 שקלים בטענה 'שלא מחזירים את כלל הפיקדון'.
מדיניות שמעלה שאלות
לפי טענות משרד עורכי הדין, מדובר בנוהל שאינו רק מקשה על הלקוחות אלא גם עשוי לשמש את החברה להפקת רווחים לא הוגנים. "הדרישה להגיע לסניף פיזית אינה סבירה בעידן הדיגיטלי שבו ניתן לבצע פעולות פיננסיות בקלות רבה," נכתב בתביעה. עוד נטען כי החברה מותירה סכומים רבים בידיה לאורך זמן, ללא הצמדה או ריבית, תוך כדי שהיא גורמת ללקוחות להוציא כספים נוספים על דלק וזמן.
עוד טענה שמעלים עורכי הדין, כי סביר להניח שגם לחברה קל ונוח יותר לזכות את האשראי של הצרכן מאשר להכין המחאה, לחייג לצרכן לשמור עבורו וכו'. הסיבה שבוחרת החברה לפעול כך נועדה להעשיר את כיסה בלבד על חשבון לקוחותיה.
השפעות רחבות על ציבור הצרכנים
התביעה דורשת מבית המשפט לחייב את החברה לשנות את מדיניותה ולהשיב ללקוחותיה את הכספים בצורה מיידית ושקופה. כמו כן, התביעה מעריכה את הפיצוי הכולל הנדרש ללקוחות במיליוני שקלים.
אך לאחרונה, משרד עורכי הדין נחשון פריידין המייצגים את המבקש הגיעו להסכם פשרה מול חברת מגדל, בנושא דומה לפצות את הציבור בסך של לא פחות מ-26 מיליון שקלים.
מחברת אמישראגז נמסר בתגובה: קיבלנו את הפנייה ואנחנו לומדים את הנושא