פחות משבועיים לתוך העונה הזו של "הכוכב הבא של ישראל לאירוויזיון", וכבר הספקנו לראות (ולהאזין) לעשרות כשרונות צעירים, בוגרים, ססגוניים ובלתי נשכחים מתחת למסך הכחול. היו כאלו שריגשו את השופטים, אחרים הקימו אותם מהכיסאות לריקוד סוחף ומנגד נשמעו קולות שלא הכרנו – אבל טוב ששמענו עכשיו מאשר לעולם לא. רגע לפני שנשמע עוד מועמדים פוטנציאליים לייצג אותנו בתחרות השירה האירופית (פרק חדש הערב, ראשון, אחרי החדשות, קשת 12), הגיע הזמן לסכם את שבוע האודישנים הראשון. אלו הרגעים, המתמודדים והשירים שחובה לחזור אליהם רגע לפני שממשיכים במסע המוזיקלי.
להקת פורטרט נולדה בשנת 1990, וכבשה את תחנות הרדיו עם סינגל בכורה שהושמע לראשונה ביום בו פרצה מלחמת המפרץ, ולהיטים נוספים ("עד אלייך", "ואתם רוקדים"). השיר "הכל מבינה" הפך לנכס צאן ברזל במוזיקה הישראלית, אבל מאז להקת הענק הבינה שאולי הגיע זמן שוב להרים את מורל העם ולעשות קאמבק באירוויזיון. "רצינו לבוא לעשות שמח", סיפרו חברי הלהקה: "היינו אז נטע זר בתור הזהב של הרוק הישראלי, לא הבינו מה אנחנו רוצים". הם סיפרו שלאורך השנים התחתנו והתגרשו, אבל נשארו חברים בלב והנפש.
את הלהיט ההמנוני שלהם מלפני 30 שנה הם ביצעו במבחן הבמה שלהם, שהקפיץ את המסך תוך חצי נאמבר. גם המנחה אסי עזר לא יכל להישאר אדיש, כשרקד בשמחת אין קץ על שולחן השופטים. "צריך לומר להם תודה שהם כאן", הוסיפה רותם סלע לצדו – וכמובן שהם עברו את האודישן כמעט בלי מאמץ. אפילו אסף אמדורסקי הקשוח הודה בתבוסה: "צפיתי בפורטרט מהקהל, ובזכותם לקח לי יותר זמן להגיע לבמה בעצמי. הם תמיד נשמעו מדהים".
מלבד קאברים מופלאים שנשמעו בשבוע האודישנים הזה, גם מספר יוצרים מקוריים כבשו את הבמה ולבבות הקהל והשופטים. לשיר פזמון מקורי במבחן הכניסה זה סיכון עצום, הרי נדרשת לשם כך גם אמונה עצמית ביוצר/ת וגם ביצירה עצמה. שלושת האנשים ששרו "שירים שהם המציאו" (קרדיט לשירה זלוף על המינוח) העיפו את המסך לשחקים, וללא ספק נצרבו בזיכרון.
ראשונה אכן הייתה זלוף הצעירה, עם "אביר על סוס לבן באמצע פלורנטין" הנוגה והמלודי. קרן פלס כינתה אותה יוצרת חשובה בדורנו, אבל לאחר המחמאה המרשימה הזו הגיע גם נועם בתן שכבש את הבמה עם "מדאם" המקורי. אחרי השנסון הצרפתי-ישראלי הכה קליט נבחנה לעונה דורין אור עם "מברכת" שכתבה. זה כבר כמעט היה קטע ספוקן-וורד נוגע ללב על ה-7 באוקטובר, ויצא ששמענו שירים מדהימים בנושאים שונים. כך או כך שלושתם מוכשרים ונועזים, עד כדי שיהיה קשה לחכות לשמוע מהם עוד.
זו הייתה הופעת הבכורה של איתי עברון על במת "הכוכב הבא של ישראל לאירוויזיון", אבל הזמר הצעיר דווקא מגיע מרקע עשיר של מוזיקה ולימודים בבית הספר "רימון". מאחורי הקלעים הוא סיפר על תקרית לא נעימה מול השופטת פלס, כששכח את המילים לשירה "שקופים" במסגרת כיתת אומן שהעבירה מולו. "זה היה בושות בשבילי", הוא שיתף את אסי עזר ורותם סלע שכמובן נחלצו לעזרתו מיד אחרי מבחן הבמה.
עברון נתן ביצוע בלתי נשכח לקלאסיקה של מרווין גיי, במהלכה לא היה נראה כי פלס זוכרת אותו ואף התרשמה מיכולותיו הקוליות. גם סלע נהנתה מהנאמבר: "מה זו החושניות הזו?", היא אמרה לו: "שרת בשבילי? מה זו המפלצת הזו שיש בך, אתה רוצה שנחטוף התקף לב". אחרי הביצוע, חשף עזר בפני השופטים את הסוד: "אני הולך להטיל פה פצצה", הוא צחק. "יצורים נרקסיסטים שחושבים רק על עצמם ומדברים רק על עצמם, שתדעו שהבחור הזה הופיע עם אחד מכם על הבמה ורצח את השיר שלו". לפתע הזכרונות הציפו את פלס, שעלתה לבמה לחבק את עברון, לעשות תיקון ולשיר איתו יחד את להיטה האהוב.