בדרך למחסור במוצר הצריכה הבסיסי בסופרים: "מאגרי החירום ייגמרו"

קרדיט צילום: לפ סעיף 27 א'

שורת שיבושים בענף החיטה והשמרים בישראל מעלה בימים האחרונים חשש למחסור באחד ממוצרי היסוד המרכזיים במשק – הלחם. לפי דיווחים של גורמי מקצוע ושל גורמים בענף, שילוב בין עיכובים ביבוא תבואה, השבתת רציפים בנמל אשדוד ואיום בשביתה בממגורות נמל חיפה, עלול להוביל לפגיעה ממשית בזמינות הלחם והמוצרים הנלווים על מדפי הסופרים.

הבעיה המרכזית נובעת מסגירה זמנית של רציף 21 בנמל אשדוד – הרציף הייעודי ליבוא גרעינים. הרציף יושבת למשך שבועיים בחודש אוגוסט, בשל עבודות תשתית כחלק מהסכם השקעות עם חברת MSC, וכתוצאה מכך יועברו חלק מהאוניות לנמל חיפה. הרציף אחראי לכ-40% מהחיטה הנפרקת בישראל, ומעבר אוניות לנמל חיפה צפוי להאריך את זמני ההמתנה ולייקר את שינוע התבואה למפעלים ברחבי הארץ.

אולם גם נמל חיפה אינו פנוי ממשברים. כ-700 עובדי הנמל הכריזו על סכסוך עבודה בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה לנציגות העובדים. ככל שלא יושגו הבנות, צפויה השבתה של הממגורות כבר ב-12 באוגוסט, מהלך שעלול למנוע כליל את פריקת אוניות התבואה שמופנות לחיפה. לפי נתונים שפורסמו, כבר כעת עומדות מעל 60 אוניות מול נמלי ישראל, ורק שלוש מהן בתהליך פריקה.

לצד הקשיים בפריקת החיטה, מתמודדת התעשייה גם עם בעיה חמורה בתחום השמרים – רכיב חיוני לייצור לחמים. כמעט כל השמרים הלחים בישראל מיובאים מטורקיה, ועיכוב ממושך בייבוא שמרים עלול לפגוע ישירות בזמינות הלחם האחיד ומוצרי מאפה נוספים.

גורם בענף אמר לליאת רון באתר וואלה כי "זה עניין של חודש פחות או יותר, עד שנתחיל להרגיש את המחסור בסופר. אם בשבוע שבועיים הקרובים הממגורות לא ייכנסו לעבודה מלאה, והנמלים לא יתנו כתף לפריקת הגרעינים, מדינת ישראל תתחיל לכלות את מאגרי החירום שלה, שמספיקים לשבועיים שלושה מקסימום, ואז לא יהיה מספיק קמח למאפיות ולרשתות השיווק".

 

אהבתם? שתפו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

דילוג לתוכן