בלעדי: תביעה ייצוגית נגד רשתות שיווק בישראל – קרפור, ויקטורי וטיב טעם מואשמות בהטעיית צרכנים דרך Wolt
-כתב בדלתיים סגורות לענייני משפט חושף את התביעה שמעוררת סערה במשק
האם רשתות השיווק בישראל מנצלות את פלטפורמות המשלוחים כדי להטעות את הצרכנים ולגבות מהם מחירים גבוהים יותר? כך לפחות טוענים שני צרכנים, אלידור פריאנטה ודפנה רוזין, שהגישו לאחרונה בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד שלוש מרשתות השיווק הגדולות בישראל: קרפור, ויקטורי וטיב טעם.
התובעים, המיוצגים על ידי עורכי הדין רועי פדל וחן פלג ממשרד "פדל ושות'", טוענים כי הרשתות גובות מחירים גבוהים יותר על אותם מוצרים בדיוק כאשר הם נרכשים דרך פלטפורמת המשלוחים Wolt, וזאת ללא כל גילוי נאות או אזהרה לצרכן. לטענתם, מדובר בהתנהלות חמורה, לא חוקית, שמנוגדת לחוקי הגנת הצרכן ואף עשויה לעלות לכדי הטעיה צרכנית אסורה.
העובדות שהובילו להגשת התביעה
פריאנטה ורוזין, שני צרכנים מן השורה, ביצעו בחודש מרץ 2025 מספר רכישות מקוונות דרך Wolt ממספר רשתות שיווק. להפתעתם, הם גילו שאותם מוצרים בדיוק נמכרים במחירים נמוכים יותר כאשר הם נרכשים ישירות מהאתרים הרשמיים של הרשתות או בחנויות הפיזיות שלהן.
כך למשל, פריאנטה רכש משלוח של מוצרים מרשת קרפור, ושילם סכום כולל של 101.29 ש"ח. מאוחר יותר גילה כי אותם מוצרים עצמם נמכרים באתר קרפור ב-82.77 ש"ח בלבד, פער של 18.52 ש"ח לטובתה של הרשת.
במקרה נוסף, פריאנטה ביצע הזמנה מרשת ויקטורי ושילם 121.64 ש"ח, כאשר המחיר הרגיל של אותם מוצרים היה 105.13 ש"ח, פער של 16.51 ש"ח.
גם המבקשת השנייה, דפנה רוזין, נתקלה באותה תופעה ברשת טיב טעם. היא שילמה 94.5 ש"ח על הזמנה, אך מאוחר יותר גילתה כי אותם מוצרים נמכרים באתר טיב טעם ב-72.3 ש"ח בלבד – פער של 22.2 ש"ח.
המשמעות: הצרכנים לא רק משלמים דמי משלוח ודמי תפעול, אלא גם נדרשים לשלם מחיר גבוה יותר על המוצרים עצמם, גם אם הם בוחרים לבצע איסוף עצמי מהחנות – כלומר, ללא עלויות משלוח כלל!
האם מדובר בהטעיה צרכנית?
עורכי הדין פדל ופלג טוענים כי מדובר בהפרה חמורה של חוק הגנת הצרכן. החוק מחייב עסקים לגלות לצרכנים מידע מהותי על העסקה – לרבות פערי מחירים בין אפיקי מכירה שונים. במקרה זה, הרשתות לא יידעו את הצרכנים על כך שמחירי המוצרים בפלטפורמת Wolt גבוהים יותר, וכך למעשה גרמו לצרכנים לשלם ביוקר מבלי לדעת על כך מראש.
עו"ד רועי פדל מסר בבקשה לאישור:
"לא מדובר בתופעה חד-פעמית או בטעות טכנית. זו שיטה עסקית מכוונת שהפכה לנורמה – הצרכנים משלמים יותר, ואין להם דרך לדעת על כך עד שכבר מאוחר מדי. זו בדיוק הסיבה שהחלטנו להגיש את התביעה הזאת – כדי לשים סוף להתנהלות הזו ולחייב את הרשתות לנהוג בשקיפות."
כמה כסף דורשים הצרכנים?
לפי הבקשה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בלוד, סכום התביעה האישית של שני המבקשים עומד על כ- 72.2 ש"ח בלבד, אך מאחורי המספר הצנוע הזה מסתתר פוטנציאל ענק: הערכת הנזק שנגרם לכלל הצרכנים עומדת על יותר מ-2.5 מיליון ש"ח.
בנוסף להחזר הכספים שנגבו ביתר, התובעים דורשים פיצוי בגין עוגמת נפש ופגיעה באוטונומיה הצרכנית, שיכול להגיע ל-50 ש"ח לכל צרכן שנפגע.
המגמה החדשה: תביעות נגד פערי מחירים בפלטפורמות משלוחים
המקרה הזה הוא לא הראשון שמגיע לבית המשפט. תביעות דומות כבר הוגשו בעבר נגד רשתות כמו מקדונלד'ס וגלידות דלי קרים, אשר חויבו לחשוף מידע לצרכנים ואף להסדיר את מחירי המוצרים בפלטפורמות המשלוחים.
כך למשל, רשת מקדונלד'ס נאלצה לפרסם גילוי נאות באתריה לאחר שהוגשה נגדה תביעה דומה, בטענה שהיא גובה מחירים גבוהים יותר על מנות זהות בהזמנות משלוח.
גם רשת גלידות "דלי קרים" נדרשה לבצע תיקון בהתנהלותה, לאחר שבית המשפט קבע כי מדובר בהטעיה צרכנית שגורמת לנזק כלכלי משמעותי לצרכנים.
כעת, השאלה הגדולה היא האם רשתות השיווק יידרשו לפעול באותו אופן, או שמא הן ינסו להיאבק משפטית כדי להימנע משינוי המדיניות שלהן.
מה הלאה?
בית המשפט המחוזי בלוד צפוי לדון בבקשת האישור לתביעה הייצוגית, והרשתות יצטרכו להגיש את תגובתן בתוך 90 יום.
אם התביעה תאושר, היא עשויה להוביל לשינוי דרמטי בהתנהלות רשתות השיווק בישראל, ולאלץ אותן לחשוף מידע מלא לצרכנים ולבטל את פערי המחירים הבלתי מוסברים בין החנויות הפיזיות, אתרי האינטרנט ופלטפורמות המשלוחים.
בינתיים, צרכנים מתבקשים לבדוק היטב את מחירי המוצרים לפני שהם מבצעים הזמנה דרך Wolt – ייתכן מאוד שהם משלמים יותר ממה שהם צריכים.
כתבנו לענייני משפט וצרכנות ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות ולדווח עליהן כאן, בבלעדיות.