ד"ר עדי שפירא, רופאה צעירה, תושבת חיפה ואם לתינוקת, הגישה לאחרונה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד החברות ביאמבה ושילב. בבקשה, טוענת שפירא כי החברות הציגו מצגי שווא ושיווקו משאבות חלב תוך הטעיה של צרכנים. הסכום הנתבע בתובענה עומד על למעלה מ-4 מיליון ש"ח
רכישה שהתבררה כמאכזבת
לדבריה של שפירא, ב-28 בנובמבר 2024 רכשה שתי משאבות חלב מדגם "BIAMBA PUMP PRO NEW" מחנות שילב בקניון חיפה. המחיר ששילמה עמד על 1,104 ש"ח. היא בחרה במשאבות אלו בשל פרסומים באתרי האינטרנט של ביאמבה ושילב, שהציגו את המשאבה כפורצת דרך בזכות חיישן מיוחד המזהיר מפני דליפות חלב ועוצר אוטומטית את פעולת השאיבה כאשר מיכל החלב מתמלא.
עם זאת, בשימוש הראשון במשאבה בביתה, גילתה המבקשת שהחיישן כלל אינו פעיל – המיכל המשיך להתמלא ללא התרעה, והשאיבה לא הופסקה, מה שגרם לדליפות חלב ופגע בשימוש התקין במכשיר. שביררה מדוע החיישן אינו פועל נענתה ע״י החברה כי יש חשש לקרינה ולכן הפסיקו את פעולת החיישן. התובעת פנתה אף לרשת שילב, אך לא זכתה למענה.
הטענות המרכזיות בתובענה שהוגשה
-הטעיה בפרסום – הפרת חוק הגנת הצרכן
שפירא טוענת כי הפרסומים באתרי האינטרנט ובחומרי השיווק של החברות היו מטעים, שכן הציגו את המשאבות כבעלות מנגנון חכם למניעת דליפות ולעצירת השאיבה, בעוד שבפועל מנגנון זה אינו פועל. לטענתה, נציגת שירות הלקוחות של ביאמבה אף הודתה בשיחה מוקלטת כי המנגנון "לא פעיל", ואף הוסיפה שהוא "עלול לגרום לקרינה ולבעיות בריאות".
-פגיעה באוטונומיה ועוגמת נפש
המבקשת טוענת כי סבלה עוגמת נפש משמעותית בשל תפקוד המכשיר שלא כפי שפורסם. היא נאלצה להתמודד עם דליפות חוזרות ונשנות, וכן להשקיע זמן ומאמץ בניסיונות להבין את הבעיה מול שירות הלקוחות של ביאמבה ושילב.
-חוסר שקיפות ופעולה בניגוד לחובת תום הלב
לפי הבקשה, החברות הסתירו במכוון מידע מהותי על כך שמנגנון החיישן אינו פועל, ולמרות תלונות הצרכנים המשיכו לשווק את המשאבות עם פרסומים מטעים. המבקשת מדגישה כי החברות לא הזהירו את הצרכנים מפני סיכונים אפשריים שעלולים לנבוע מהמכשיר.
-דרישות כספיות ופיצוי הקבוצה
שפירא מבקשת מבית המשפט להורות לחברות להשיב לה ולחברי הקבוצה את הסכומים ששולמו עבור המשאבות. בנוסף, היא דורשת פיצוי בגין עוגמת נפש ונזק לא ממוני שנגרם לצרכנים עקב ההטעיה.
השלכות רחבות והחשיבות הציבורית של התובענה
לדברי עורכי דינה של שפירא, עו"ד גיא קינן, התובענה אינה רק קריאה להשבת הכספים ולפיצוי הנפגעים, אלא גם כלי להרתעת חברות משימוש במצגי שווא ולהגברת השקיפות כלפי הצרכנים.
"התנהלות כזו פוגעת באמון הצרכנים ובעקרונות חובת הגילוי הקבועים בחוק הגנת הצרכן," מסביר עו"ד קינן. "משאבות החלב, שהוצגו כפורצות דרך טכנולוגית, נמכרו במחירים גבוהים משמעותית ממשאבות אחרות בשוק. הקבוצה כולה זכאית להשבה מלאה של הכספים ולפיצוי הולם בגין עוגמת הנפש."
אם תאושר הבקשה לתובענה ייצוגית, בית המשפט יצטרך להכריע האם התנהלותן של ביאמבה ושילב אכן עולה כדי הטעיה ופגיעה באוטונומיה של הצרכנים, ואם כך – מה גובה הפיצוי הראוי לקבוצת הנפגעים.