תביעה מסעירה: למה תובעים מיליונים מחברת מוצרי תינוקות מובילה?

ד"ר עדי שפירא, רופאה צעירה, תושבת חיפה ואם לתינוקת, הגישה לאחרונה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד החברות ביאמבה ושילב. בבקשה, טוענת שפירא כי החברות הציגו מצגי שווא ושיווקו משאבות חלב תוך הטעיה של צרכנים. הסכום הנתבע בתובענה עומד על למעלה מ-4 מיליון ש"ח

רכישה שהתבררה כמאכזבת
לדבריה של שפירא, ב-28 בנובמבר 2024 רכשה שתי משאבות חלב מדגם "BIAMBA PUMP PRO NEW" מחנות שילב בקניון חיפה. המחיר ששילמה עמד על 1,104 ש"ח. היא בחרה במשאבות אלו בשל פרסומים באתרי האינטרנט של ביאמבה ושילב, שהציגו את המשאבה כפורצת דרך בזכות חיישן מיוחד המזהיר מפני דליפות חלב ועוצר אוטומטית את פעולת השאיבה כאשר מיכל החלב מתמלא.

עם זאת, בשימוש הראשון במשאבה בביתה, גילתה המבקשת שהחיישן כלל אינו פעיל – המיכל המשיך להתמלא ללא התרעה, והשאיבה לא הופסקה, מה שגרם לדליפות חלב ופגע בשימוש התקין במכשיר. שביררה מדוע החיישן אינו פועל נענתה ע״י החברה כי יש חשש לקרינה ולכן הפסיקו את פעולת החיישן. התובעת פנתה אף לרשת שילב, אך לא זכתה למענה.

הטענות המרכזיות בתובענה שהוגשה

-הטעיה בפרסום – הפרת חוק הגנת הצרכן
שפירא טוענת כי הפרסומים באתרי האינטרנט ובחומרי השיווק של החברות היו מטעים, שכן הציגו את המשאבות כבעלות מנגנון חכם למניעת דליפות ולעצירת השאיבה, בעוד שבפועל מנגנון זה אינו פועל. לטענתה, נציגת שירות הלקוחות של ביאמבה אף הודתה בשיחה מוקלטת כי המנגנון "לא פעיל", ואף הוסיפה שהוא "עלול לגרום לקרינה ולבעיות בריאות".

-פגיעה באוטונומיה ועוגמת נפש
המבקשת טוענת כי סבלה עוגמת נפש משמעותית בשל תפקוד המכשיר שלא כפי שפורסם. היא נאלצה להתמודד עם דליפות חוזרות ונשנות, וכן להשקיע זמן ומאמץ בניסיונות להבין את הבעיה מול שירות הלקוחות של ביאמבה ושילב.

-חוסר שקיפות ופעולה בניגוד לחובת תום הלב
לפי הבקשה, החברות הסתירו במכוון מידע מהותי על כך שמנגנון החיישן אינו פועל, ולמרות תלונות הצרכנים המשיכו לשווק את המשאבות עם פרסומים מטעים. המבקשת מדגישה כי החברות לא הזהירו את הצרכנים מפני סיכונים אפשריים שעלולים לנבוע מהמכשיר.

-דרישות כספיות ופיצוי הקבוצה
שפירא מבקשת מבית המשפט להורות לחברות להשיב לה ולחברי הקבוצה את הסכומים ששולמו עבור המשאבות. בנוסף, היא דורשת פיצוי בגין עוגמת נפש ונזק לא ממוני שנגרם לצרכנים עקב ההטעיה.

השלכות רחבות והחשיבות הציבורית של התובענה

לדברי עורכי דינה של שפירא, עו"ד גיא קינן, התובענה אינה רק קריאה להשבת הכספים ולפיצוי הנפגעים, אלא גם כלי להרתעת חברות משימוש במצגי שווא ולהגברת השקיפות כלפי הצרכנים.

"התנהלות כזו פוגעת באמון הצרכנים ובעקרונות חובת הגילוי הקבועים בחוק הגנת הצרכן," מסביר עו"ד קינן. "משאבות החלב, שהוצגו כפורצות דרך טכנולוגית, נמכרו במחירים גבוהים משמעותית ממשאבות אחרות בשוק. הקבוצה כולה זכאית להשבה מלאה של הכספים ולפיצוי הולם בגין עוגמת הנפש."

אם תאושר הבקשה לתובענה ייצוגית, בית המשפט יצטרך להכריע האם התנהלותן של ביאמבה ושילב אכן עולה כדי הטעיה ופגיעה באוטונומיה של הצרכנים, ואם כך – מה גובה הפיצוי הראוי לקבוצת הנפגעים.

מחברת ביאמבה נמסר בתגובה לכתבה:

"ראשית, חשוב להבהיר כי התכונה המדוברת – עצירת חלב בהגעה למקסימום – אינה קיימת במשאבה הנוכחית. במהלך השבועיים הראשונים בלבד לאחר השקת המוצר, הופיעה באתר אינפורמציה שגויה במיקום נמוך מאוד בתחתית האתר, שאינה הייתה בולטת. המידע הוסר לחלוטין מיד לאחר מכן.
נדגיש כי המידע השגוי לא הופיע בסרטון המוצר, לא היה חלק מחומרי השיווק וההסברה של המוצר, ולא הוצג בשום צורה אחרת, כולל על האריזה.
הסרת המידע נבעה מסיבות טכניות בלבד, ואין לכך כל קשר לנושא הקרינה. התכונה עצמה שולית מאוד ביחס לתכונות האחרות של המשאבה ומהווה לכל היותר כ-1% מסך השימושים במוצר. מרבית המשתמשות אינן נזקקות לתכונה זו, שכן נפח השאיבה הממוצע עומד על 120-160 מ”ל, והמיכל מכיל עד 180 מ”ל.
עד היום התקבלו רק 2 פניות על הנושא הנ״ל
לגבי הפניות שהתקבלו:
•מהלקוחה הנוכחית: מתוך מחויבות לשירות מיטבי ופועלים בהתאם לחוק, אישרנו להחזיר את המשאבה ולזכות אותה במחיר מלא. כמו כן, הוצעו לה פתרונות נוספים:
•מיכלים נוספים בנפח 180 מ”ל כדי לאפשר לה שימוש קל ונוח יותר.
•הטבה בסך 200 ש”ח לרכישת חלקי חילוף נוספים.
הלקוחה סירבה להצעות אלו, ובשיחה נוספת ביקשה להשאיר את המשאבה ברשותה ולקבל גם זיכוי מלא – בקשה שאינה תואמת את מדיניות החברה.
•מלקוחה נוספת: הנושא לא הפריע לה והיא קיבלה הטבה כהבעת הערכה.
נוסף על כך, נציין כי פעלנו בהתאם לחוק, הקובע שבמקרה של אי-התאמה במוצר יש לזכות את הלקוח במחיר המלא, וזה בדיוק מה שעשינו.
חשוב להדגיש כי אין מדובר במקרה גורף:
•עד כה התקבלו שתי פניות בלבד בנושא – אחת מהלקוחה הנוכחית, ואחת מלקוחה נוספת, שלה התכונה כלל לא הפריעה.
•מאחר ואין תלונות נוספות בנושא זה ,ופעילות החברה לפי חוק  לא ניתן לראות בכך עילה לתביעה ייצוגית.
אם יש משהו נוסף שנוכל לעשות על מנת להשאיר את הלקוחה מרוצה, נשמח לשמוע מכם".

אהבתם? שתפו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

דילוג לתוכן