בקשה לאישור תובענה יצוגית נגד סלקום: גביית מע"מ בשיעור מופרז בניגוד להוראות החוק
תביעה ייצוגית חדשה הוגשה לאחרונה לבית המשפט המחוזי בלוד נגד חברת סלקום ישראל בע"מ. התביעה, שהוגשה על-ידי מר גבי שמעיה, באמצעות עורכי הדין יונתן רפפורט, אדם לוין ורועי ביטון ממשרד "לוין, רפפורט וביטון", טוענת כי סלקום חייבה את לקוחותיה בתשלומי מע"מ מופרזים בשיעור של 19%—גבוה מהשיעור החוקי שנקבע.
הרקע לתביעה: גביית מע"מ מופרזת
בחודש ינואר 2025 נכנס לתוקף צו המעלה את שיעור המע"מ בישראל מ-17% ל-18%. לטענת התובע, סלקום לא חילקה כראוי את החיובים בין חודש דצמבר (שבו שיעור המע"מ היה 17%) לחודש ינואר (18%) אלא גבתה שיעור מע"מ אחיד של 19% עבור כלל התקופה. כתוצאה מכך, לקוחות החברה חויבו בתשלום מע"מ גבוה מהנדרש.
לדבריו של התובע, החשבונית ששלחה סלקום כללה פירוט חלקי בלבד, ולא ציינה בצורה ברורה את שיעור המע"מ היחסי לכל חודש. בנוסף, הלקוחות לא היו מודעים לכך שנגבה מהם שיעור גבוה מהחוק.
התביעה מבוססת על מספר עילות משפטיות:
1. הפרת חוזה – נטען כי סלקום פעלה בניגוד להסכמים המפורשים מול לקוחותיה, שהיו אמורים לשלם מע"מ בהתאם לשיעור החוקי בכל חודש.
2. הפרת חובה חקוקה – התנהלות החברה מהווה הפרה של הוראות חוק מס ערך מוסף, הקובעות את אופן חישוב המע"מ לעסקאות מתמשכות.
3. הטעיה והצגת מצג שווא – סלקום יצרה מצג שווא לפיו החיוב כולל את שיעור המע"מ הנכון, בעוד בפועל נגבה סכום גבוה יותר.
4. התעשרות שלא כדין – סלקום הפיקה רווחים בלתי חוקיים על חשבון לקוחותיה כתוצאה מהגבייה המופרזת.
התובע מבקש מבית המשפט להכיר בתביעה כייצוגית, בשם כלל לקוחות סלקום שנפגעו מהתנהלות החברה, ולחייב את החברה בפיצויים הבאים:
1. השבת הסכומים שנגבו ביתר.
2. פיצוי בגין נזקים לא ממוניים, כגון הטרדה, עוגמת נפש ופגיעה באמון הצרכנים.
3. מתן צו שיחייב את סלקום לפעול בהתאם להוראות החוק בגביית מע"מ בעתיד.
לדברי התובע, סכום התביעה הכולל נאמד ביותר מ-2.5 מיליון ש"ח. סכום זה כולל את הסכומים שנגבו ביתר מכלל לקוחות החברה, לצד פיצויים נוספים.
הקבוצה המיוצגת כוללת את כלל לקוחות סלקום אשר חויבו ביתר בתשלום המע"מ החל מה-1 בינואר 2025.