3 שנות מאסר על ראש כנופיית "כוח הדרום" שהורשע בסחיטה באיומים וקבלת דבר במרמה

בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר על ג'ומעה קאדי, בן 50 מרהט, עונש של שלוש שנות מאסר בפועל.

קאדי הורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות של סחיטה באיומים, הלבנת הון, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ועבירות נוספות, בפרשה של סחיטת דמי חסות מקבלני בניין.

על אחד המנהלים בחברה של קאדי, כאנם אלסנע, בן 50 מטראבין א-צאנע, נגזרו 20 חודשי מאסר בפועל.

מתוך גזר הדין

כתב האישום, שהוגש על ידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה לפני כשנה, הוא כתב אישום תקדימי בנושא "שמירה כפויה" על קבלנים, המושגת על ידי סחיטה באיומים ללא השמעת איומים מפורשים או הפעלת אלימות.

אילוסטרציה

במסגרת התופעה, גורמים עברייניים, ובהם הנאשמים, הציעו שירותי "שמירה" לקבלנים ובעלי עסקים שונים.

שירותי השמירה ניתנו בתמורה לתשלום ולעיתים לא, כאשר בעל עסק שסירב לשלם נחשף לאיומים, פגיעות ברכוש, גניבות ונזקים שונים. מרבית בעלי העסקים נאלצו לשתף פעולה עם אותם גורמים, ובתמורה לדמי החסות הם זכו ל"שקט" וביטחון יחסי, בין היתר מפני פגיעה של אותם גורמים עברייניים בעסקם ובנכסיהם.

תופעת השמירה הכפויה רווחת במיוחד בתחום השמירה על אתרי בנייה, מאחר שבאתרי הבנייה מצויים ציוד וחומרי בנייה שהיעלמותם או פגיעה בהם מסבים נזק כלכלי לקבלנים ומעכבים את התקדמות פרויקט הבנייה.

אתרי הבנייה והאזורים הגיאוגרפיים מחולקים טריטוריאלית בין העבריינים העוסקים בתחום, כאשר כל נאשם "שולט" בטריטוריה שלו.

שיטת השליטה של המורשעים באיזור הדרום

כתב האישום המתוקן בו הודו הנאשמים מפרט כי בשנים 2015 עד 2023 חברת "כוח הדרום", שבבעלות קאדי, שלטה באזור דרום הארץ, בעיקר בערים באר שבע, נתיבות ושדרות. הנאשמים הציעו לקבלנים שירותי שמירה שהיו למעשה הצעה שקשה לסרב לה, גם ללא איום מפורש.

בכתב האישום הראשון הורשעו הנאשמים בארבעה מקרים של סחיטת דמי חסות בעבירות של סחיטה באיומים והלבנת הון.

באישום השני הם הורשעו בעבירות של קבלת דבר במרמה ועבירות על חוק שירותי שמירה וחוק העסקת עובדים ע"י קבלני כוח אדם, מאחר שפעילות השמירה שלהם נעשתה ללא רישיונות מתאימים, ולאחר שהציגו לקבלנים מצגי שווא כאילו מעניקים להם שירותי שמירה ברישיון.

קאדי הורשע גם בעבירות מס בהיקף של כ-4 מיליון שקל, ובהפרעה לשוטר, לאחר שנמלט מהשוטרים שבאו לעצור אותו.

אילוסטרציה

הפרקליטות הסכימה להקל בעונשם של הנאשמים, ובמיוחד בעונשו של קאדי, לאחר שאחיו, בן דודו של אלסנע, נחטף לעזה ב-7 באוקטובר ועדיין מוחזק שם. השופט בני שגיא אף הורה כי קאדי יתחיל בריצוי עונשו רק בעוד שנה.

במסגרת גזר הדין הוחלט על חילוט מלוא הרכוש שנתפס מהנאשמים, כולל רכבי יוקרה, חשבונות בנק וכספים מזומנים בשווי מיליוני שקלים.

התיק נוהל בבית המשפט על ידי עורכי הדין נועה ברח"ד, שאול אשחר, גיא קנטרמן ואלעד אשכנזי מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה ועורכת הדין אירית קוטונה-גינדי ממשרד העבודה.

החקירה נוהלה על ידי יאל"כ בלהב 433 במשטרת ישראל, חוקרי צוות יהלום של רשות המיסים, הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, וחוקרים מטעם משרד העבודה והביטוח הלאומי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

דילוג לתוכן