צבא שמיים: מבט מבפנים על בני הישיבות והשפעתם על סוגיית הגיוס

סדרת הכתבות "צבא שמיים" ששודרה בערוץ 12 מאת הכתב גלעד שלמור, הביאה מבט ייחודי ומעמיק על חייהם של בני הישיבות והשפעת לימוד התורה שלהם על ענייני הביטחון והצבא. הסדרה חוקרת את המורכבות של סוגיית הגיוס לצה"ל בתוך הקהילה החרדית, תוך הצגת קולות מגוונים ודעות שונות בנושא.

 

במרכז הסדרה עומדת התפיסה הרווחת בקהילה החרדית כי לימוד התורה אינו רק עיסוק רוחני, אלא גם שירות לאומי חיוני. רבים מבני הישיבות מאמינים כי לימוד התורה שלהם מספק הגנה רוחנית למדינת ישראל.

הרב יגאל רוזן, ראש ישיבת אור ישראל, הדגיש בראיון: "לימוד התורה הוא עמוד השדרה של העם היהודי. זה מה שמחזיק אותנו כעם ומגן עלינו."

 

צילום: מתוך הסדרה

 

הסדרה, הציגה דעות שונות בתוך הקהילה החרדית בנוגע לשירות הצבאי. ישנם כאלה הטוענים שגם בני הישיבות צריכים לשאת בעול השירות הצבאי, בעוד שאחרים סבורים שתרומתם הרוחנית לא פחות חשובה. אבי לוי, תלמיד ישיבת גור, הסביר לכתב גלעד שלמור: "אני רוצה לשרת את המדינה, אבל לא בדרך של שירות צבאי. יש דרכים אחרות לתרום, כמו התנדבות בקהילה."

 

במהלך הסדרה, שלמור ביקר בכמה ישיבות מרכזיות ברחבי הארץ, כולל ישיבת פוניבז' בבני ברק, ישיבת חברון בגבעת מרדכי בירושלים וישיבת גור בבני ברק. הוא מראיין מגוון של דמויות בתוך הקהילה החרדית, כולל ראשי ישיבות, תלמידים ובוגרי ישיבה שהתגייסו לצה"ל. יעקב כהן, תלמיד ישיבת פוניבז', מציג את הדילמה האישית שלו בנוגע לשירות צבאי: "אני מרגיש שלימוד התורה שלי הוא התרומה הגדולה ביותר שאני יכול לתת למדינה. זה לא פחות חשוב מהחזית."

 

הסדרה כוללת גם עדויות של אלה שבחרו להתגייס לצה"ל, המסבירים את מניעיהם והאתגרים שהם נתקלים בהם. מאיר בלוך, בוגר ישיבת חברון שהתגייס לצה"ל, שיתף עם שלמור את חוויותיו מהשירות הצבאי: "ההחלטה להתגייס הייתה קשה, אבל הרגשתי שזה הדבר הנכון לעשות. פגשתי אנשים מדהימים בשירות שלי ולמדתי הרבה על עצמי ועל המדינה."

 

שלמור בשיח עם בחורי ישיבות

 

הדיון התרחב להשלכות חברתיות רחבות יותר של סוגיית הגיוס, כולל היבטים פוליטיים, כלכליים וחברתיים. בכתבה, שלמור בחר להדגיש מספר פעמים את המתח בין שמירה על המסורת הדתית לבין ההשתלבות בחברה הישראלית הרחבה יותר. חיים פרידמן, תלמיד ישיבת אור ישראל הוסיף: "החברים שלי מהישיבה ואני מרגישים שאנחנו תורמים בצורה שונה, אך לא פחות חשובה. אנחנו לומדים תורה ומאמינים שזה מגן על העם היהודי."

 

הסדרה מסתיימת בהרהורים על עתיד הקהילה החרדית ויחסיה עם המדינה. היא קוראת להבנה מעמיקה ולכבוד לתפקידים השונים שממלאים אנשים בתרומתם לרווחת האומה. שלמור סיכם את הכתבה באופן הבא: "חשוב שנכיר ונכבד את התרומות המגוונות של כל חלקי החברה הישראלית. עלינו למצוא את הדרך לשלב בין המסורת והערכים של כל קבוצה ובין הצרכים והדרישות של המדינה."

 

קטע מרתק במיוחד במהלך הסידרה היה מפגש מעניין בין גלעד שלמור לראש ישיבת אור ישראל ר' יגאל רוזן. צפו:

 

סדרת הכתבות "צבא שמיים" בהחלט סיפקה הצצה נדירה ויש מי שיאמר, גם מרגשת לעולמם של בני הישיבות, היא מביאה לדיון את המורכבות והרגישויות של סוגיית הגיוס בתוך הקהילה החרדית. היא מזמינה אותנו לחשוב מחדש על המשמעות של שירות לאומי ועל הדרכים השונות שבהן ניתן לתרום לחברה. לא כל יום כתב חילוני וודאי מערוץ 12, מצליח להיכנס אל תוך תוכם של הישיבות ולסקר את היום יום שלהם.

 

ללא ספק, שלמור הצליח להביא לצופה תוכן מעניין, חדשני ומרתק.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

דילוג לתוכן