סמסונג, ענקית השבבים מדרום קוריאה, הפתיעה את וול סטריט כשהודיעה על עסקה לייצור שבבים מתקדמים בשווי 16.5 מיליארד דולר. ההודעה הרשמית שפורסמה בסוף השבוע שמרה על דיסקרטיות זהות הלקוח, ויצרה מתח וספקולציות בתעשייה, עד שמנכ"ל טסלה, אילון מאסק, פתח את הקלפים והצהיר כי טסלה היא זו שעומדת מאחורי שיתוף הפעולה יוצא הדופן.
צילום: טסלה
על פי הדיווחים, טסלה וסמסונג שיתפו פעולה בפיתוח שבב חדשני לבינה מלאכותית – AI6 – שישמש את רכבי טסלה ומערכות הנהיגה האוטונומית שלה. השבבים החדשים ייוצרו במפעל החדש של סמסונג בטקסס, כחלק ממגמה עולמית להעברת מפעלי ייצור שבבים מארצות המזרח לארצות הברית – על מנת להבטיח עצמאות ועמידות מול משברים גלובליים.
מאסק הדגיש כי צוותים משתי החברות יעבדו בצמידות, כאשר טסלה אף תפקח ישירות על קווי הייצור. העסקה צפויה להימשך שמונה שנים לפחות, עם אפשרות להרחבה, והיא מגיעה אחרי תקופה שבה סמסונג דיווחה על הפסדי ענק במגזר השבבים שלה, בין השאר בשל התחרות הגוברת מול יצרניות כמו TSMC.
עם פרסום ההסכם קפצה מניית סמסונג בלמעלה מ-6%, ושוק ההון מגיב בהתלהבות לכניסתה המחודשת של סמסונג לזירת ייצור השבבים המתקדמים. במקביל, טסלה מבססת מעמד של חברה טכנולוגית המובילה את ענף התחבורה והבינה המלאכותית, ובעסקה הזו היא מקבלת יתרון מול מתחרותיה – בכללן יצרניות רכב מסורתיות וחברות טכנולוגיה גדולות.
עסקה בסדר גודל כזה צפויה להאיץ את הפיתוחים לכלי רכב אוטונומיים ולשפר את יכולות החישוב והבקרה של טסלה לדור הבא של התחבורה החכמה. בענף משוכנעים – זו לא רק עוד עסקה, אלא צעד אסטרטגי משמעותי שעשוי לשנות את מאזן הכוחות בתעשיית השבבים והתחבורה כאחד.