למעלה מעשור, שכנופיות מהמגזר הבדואי מהנגב מנהלות ציר הברחות של נשק, סמים, פרוטקשן וגניבות מבסיסי צה"ל. אחד מהאתגרים המרכזיים של צה"ל ומשטרת ישראל בהגנה על הגבולות הוא המאבק הסיזיפי בהברחות נשק מירדן ומצרים. בהם שולטות כנופיות מהמגזר הבדואי תוך שיתוף פעולה פורה עם ארגוני טרור פשע מכל רחבי ישראל, ומכירת נשק למרבה במחיר .

חלק מהנשקים שמוברחים לישראל עושים את דרכם ליהודה ושומרון, ומשמשים לפיגועים. חלק אחר מהנשקים נמכר לארגוני פשע, וחלק קטן מהנשקים המוברחים נשארים בידי הכנופיות לצורך פתרון סכסוכי חמולות.

במשטרה מכנים את הגבול עם בין ישראל לירדן "הגבול השחור". בניגוד לגבול עם מצרים שנחשב למאובטח ומנותר, בגבול ירדן ישראל כמעט הכל פרוץ והאנרכיה חוגגת. לאורך הגבול עם ירדן, ישנם מקטעים רבים ללא גדר, מקטעים אחרים מוגנים רק באמצעות גדר תלתלית רעועה שלא עוצרת את המבריחים. רק הודות למארבים ומבצעים יזומים של יחידת מג"ן וצה"ל מסוכלות לא מעט הברחות, כשקנה המידה של תעשיית ההברחות כולה לא ידוע.

רוב ההברחות מתבצעות על ידי כנופיות הנשק מהנגב – כנופיות מהמגזר הבדואי שמכירות את השטח ויודעות כיצד להימלט מכוחות הביטחון. התיאום בין המבריחים משני צידי הגדר הוא הדוק ואינטימי. כשמתקבלת הזמנה להברחת אמל"ח, איש הקשר מהצד הירדני מרים טלפון לשותפו מהצד הישראלי והשניים קובעים זמן מפגש ונקודת ציון מדויקת לאורך הגדר, אליה המבריחים מגיעים עם ג'יפים או טרקטורונים.

בשנה האחרונה הצליחו לוחמי יחידת מג"ן לתפוס מאות נשקים, כשבאחד המקרים הלוחמים תפסו ניסיון הברחה של 130 נשקים.

אקדח שמוברח מירדן לישראל נמכר ב-30 אלף שקלים בשוק השחור, רובה M16 עולה בדר"כ בין 80 ל-100 אלף שקלים, כשעל כל מכירה, הבלדר גוזר קופון של כאלף דולר. מדובר בתעשייה שמגלגלת עשרות מיליוני שקלים בשנה.

על פי נתוני המשטרה, גם בגבול הצפוני עם ירדן וגם באזור הבקעה ישנם הברחות אך בכמויות קטנות משמעותית. מקורם של רוב הנשקים המוברחים הוא סוריה, סעודיה ועיראק, והם עוברים דרך ארוכה עד להגעתם לישראל. בעבר, התשלום היה מתבצע לפני ההברחה, לפחות חלקית, אך לאחרונה, מזהים במשטרה מגמה מדאיגה. "שינוי במגמות התשלום מעיד שיש אינטרס מובהק להחדיר נשקים לארץ. היום דוחפים את הנשקים גם ללא תשלום מראש, מזמין נשקים יכול לשלם רק לאחר מכירה של הנשקים או העברה לגורמים כאלה ואחרים". הוסיף הגורם.

במשטרה גם מזהים תופעה נוספת, ניסיונות הברחת נשק דרך מעברי הגבול באמצעות הסלקה בתוך רכבים. הסברה היא שהיא התפיסות הרבות של המשטרה לאורך גדר הגבול דחקה את המבריחים לנסות את מזלם במעבר הגבול.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

דילוג לתוכן