החלטה דרמטית: המחיר בכביש 6 ירד משמעותית זו הסיבה

בשורה של ממש לנהגים: בהחלטה דרמטית שהתקבלה בוועדת הכלכלה של הכנסת, שונתה מדיניות תחבורתית בת 14 שנה והמדינה תסבסד את הנסיעה בכביש 6 כך פורסם בגלובס.

מה שהוביל לההחלטה היא דרישתו של יו"ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן, להוזיל את תעריף הנסיעה המתוכנן בהארכה הצפונית של כביש 6 משיעור של 4.63 שקלים ל-3.4 שקלים – הוזלה שתמומן מתקציב המדינה, בניגוד להחלטת הממשלה משנת 2023.

את פרויקט הארכת כביש 6 צפונה, שתוכנן עוד בשנת 2010, נועד להיות מבוצע בשיטת BOT – שותפות ציבורית-פרטית שבה זכיין פרטי מממן, מתכנן, בונה ומפעיל את הכביש תמורת זכות לגביית אגרה. הפרויקט, שעלותו מוערכת ב-3 מיליארד שקלים, כולל הקמת כביש דו-מסלולי תלת-נתיבי באורך 22 קילומטרים ממחלף סומך ועד קיבוץ בית העמק, עם שלושה מחלפים חדשים – אבליים, מכר ובית העמק. המדינה כבר השקיעה כ-700 מיליון שקל בהכנת התשתית לפרויקט.

ההחלטה החדשה מעוררת סערה מקצועית ופוליטית, במיוחד לאור העובדה שהיא מתקבלת במקביל להחלטה להעלות את תעריפי התחבורה הציבורית ב-25%. מומחי תחבורה מצביעים על הסתירה המהותית בין שתי ההחלטות: מצד אחד מייקרים את התחבורה הציבורית, ומצד שני מסבסדים את השימוש ברכב פרטי – בניגוד מוחלט למדיניות המוצהרת של משרד התחבורה לעודד שימוש בתחבורה ציבורית.

חשוב לציין שהניסיון מלמד כי הבטחות להקלה בעומסי תנועה באמצעות סלילת כבישים חדשים אינן בהכרח מתממשות. כך למשל, לפי דוח מבקר המדינה שפורסם לאחרונה, במקטע המרכזי של כביש 6, שתוכנן כביש מהיר, מהירות הנסיעה הממוצעת צנחה ל-34 קמ"ש בלבד. תופעה זו מוסברת במחקרים רבים המראים שכבישים חדשים מגיעים במהרה לנקודת שיווי משקל בביקושים, כאשר הנהגים משנים את הרגלי הנסיעה שלהם בהתאם לזמינות הכביש.

החלטה זו משקפת מגמה רחבה יותר של קבלת החלטות תחבורתיות על בסיס שיקולים פוליטיים יותר מאשר מקצועיים, כאשר ההשלכות התקציביות והסביבתיות נדחקות לשוליים. בעוד משרדי האוצר והתחבורה מנסים להצדיק את ההחלטה בצורך לחזק את אזור הצפון שנפגע במלחמה, מומחים מזהירים כי מהלך זה עלול ליצור תקדים בעייתי בניהול פרויקטי תשתית עתידיים ובהקצאת משאבי המדינה.

כתבות נוספות

דילוג לתוכן