ניצחון משפטי צרכני לתושבי אשדוד והסביבה: אושר הסדר פשרה של 3 מיליון ₪ בתביעה נגד "בלו קאסל"
בית המשפט המחוזי שיבח את ההסדר שהביא המשפטן שי קרוננברג בעניין חיוב יתר על משקל אריזות מזון – העסק הפסיק את הגבייה הפסולה מיד לאחר הגשת התביעה
הישג צרכני משמעותי נרשם השבוע בבית המשפט המחוזי, עם אישור הסדר פשרה בסך 3 מיליון ₪ בתובענה ייצוגית, שהגיש המשפטן והמגשר שי קרוננברג נגד רשת "בלו קאסל" (הטירה הכחולה).
התביעה, שהוגשה ביולי 2023, עסקה בסוגיה צרכנית מהותית בעלת השלכות כלכליות נרחבות: גביית תשלום עבור משקל אריזות הפלסטיק והמגשיות בעת רכישת אוכל מוכן, ללא הפחתת משקלן ממשקל המזון. על פי כתב התביעה, פרקטיקה זו הובילה לכך שלקוחות שילמו סכומים שהגיעו עד 9.5 ₪ עבור אריזת פלסטיק בודדת.
ראוי לציון כי מיד בעקבות הגשת התובענה הייצוגית, הפסיקה רשת בלו קאסל את שיטת החיוב הפסולה והטמיעה מערכות קופה חדשות המבצעות קיזוז אוטומטי של משקל האריזות כחלק אינטגרלי מתהליך המכירה.
מומחי הגנת הצרכן מציינים כי "מדובר בהישג מרשים שמביא לציבור פיצוי העולה על סכום הנזק המוערך. בית המשפט הכיר בחשיבות הסוגיה ובאיכות הפתרון שהושג."
בית המשפט המחוזי, בפסק דינו, ציין כי "הפיצוי לציבור הוא בהיקף ניכר, ובעל פוטנציאל הרתעה ממשי" וכי "מדובר בסכום פיצוי משמעותי, אשר אינו מאפיין פשרה, שברגיל אינה משקפת את התועלת המרבית ביותר עבור חברי הקבוצה."
בית המשפט הדגיש גם את חשיבותה הצרכנית של הסוגיה ואף ציין שהתרומה שתינתן במסגרת ההסדר "היא ישירה, מוחשית וללא תמריץ צרכני, ומכאן תועלתה הממשית לציבור."
במסגרת הסדר הפשרה, התחייבה בלו קאסל לשלם למעלה מ-3 מיליון ש"ח כפיצוי לציבור, ולהמשיך בשימוש במערכות הקופה החדשות המקזזות באופן אוטומטי את משקל האריזה, אותן הטמיעה כבר בעקבות הגשת התובענה.
שי קרוננברג, סטודנט לתואר שני במשפטים ומגשר מוסמך, הוביל בעבר לתיקון עוולות צרכניות רבות ולהשבת כספים לציבור בהיקף של מיליוני שקלים. בתובענה הנוכחית, שהוגשה באמצעות עו"ד אברהם בנימין ועו"ד ד"ר ליאת שטיין, טען קרוננברג כי רשת "בלו קאסל" התעשרה שלא כדין על חשבון לקוחותיה.
מומחה חיצוני שמונה לבחינת התיק קבע כי היקף גביית היתר לכאורה הסתכם בכ-2.6 מיליון ₪ בשבע השנים האחרונות (תקופת ההתיישנות הקבועה בחוק). לפיכך, הסכום שנקבע בהסדר הפשרה (3 מיליון ₪) עולה באופן משמעותי על הנזק המוערך – תופעה נדירה יחסית בנוף התובענות הייצוגיות בישראל.
המקרה ממחיש כיצד גבייה שעשויה להיראות זניחה לצרכן הבודד – תשלום על משקל אריזות פלסטיק – הצטברה לסכומים משמעותיים שנגבו בניגוד להוראות הדין. ערנותו של אזרח בודד לפרקטיקה פסולה זו הובילה לשינוי מערכתי משמעותי ולפיצוי הולם לציבור הצרכנים.
עו"ד אברהם בנימין ועו"ד ד"ר ליאת שטיין, שייצגו את קרוננברג, מסרו בתגובה: "אנו מברכים על החלטת בית המשפט לאשר את הסדר הפשרה. מקרה זה מדגיש את החשיבות הרבה של מוסד התובענה הייצוגית, ככלי מרכזי להגנה על זכויות הצרכנים ולתיקון עוולות במשק. מדובר בתיקון עוול משמעותי, שעצר המשך גבייה פסולה מלקוחות ללא ידיעתם כלל. הפיצוי שהשגנו בתיק הזה לציבור, אף עולה על הנזק שנגרם, והשינוי המערכתי שהתביעה ביצעה בעסק יבטיח שהעוול לא יחזור על עצמו. פעילותו של המבקש, שי קרוננברג, למען ציבור הצרכנים ראויה להערכה, והיא דוגמה לאופן שבו אזרח שעומד על זכויותיו, בייצוג נכון של עורכי דין שמכירים היטב את התחום, יכול להביא לשינוי משמעותי לטובת הציבור. אנחנו, כעורכי דין מעורבים, נמשיך בפעילות שלנו לטובת הציבור כדי לתקן התנהלות מקפחת של חברות במשק, ונעמוד על השבה ופיצוי הצרכנים בכל מקרה של עוולה"
הסדר הפשרה צפוי להשפיע על אלפי לקוחות רשת "בלו קאסל" באשדוד והסביבה, הרוכשים באופן קבוע מזון מוכן מהעסק, בפרט בימי שישי ובערבי חג. בנוסף להשבת הכספים, התחייבה הרשת לגיבוש נהלים כתובים שיותאמו להוראות החוק ולהפצתם לכלל עובדיה, תוך מתן דגש מיוחד על עמדות השקילה והאריזה.
מומחי הגנת הצרכן מעריכים כי פסק הדין צפוי להשליך גם על עסקים דומים ולהגביר את המודעות הציבורית לסוגיית המחיר הנגבה עבור אריזות, נושא הנתפס לעיתים כשולי בעיני הצרכן הממוצע, אך כפי שהוכח בתיק זה, מצטבר לסכומים משמעותיים לאורך זמן.