הכינו את הכיס: התחבורה הציבורית מתייקרת ב-45% – מי יעצור את הטירוף?

עליית מחירים דרמטית בתחבורה הציבורית: הנסיעה ברכבת הקלה קופצת ל-8 ש"ח, ועליות נוספות צפויות באוטובוסים וברכבות. בזמן שהמחירים מזנקים, השירות נותר לקוי – והציבור שוב משלם את המחיר.

 

 

התייקרות התחבורה הציבורית וכבישי האגרה – לאן פנינו?

בזמן שמחירי הדלק מזנקים בכל חודש, גם הביטוחים מתייקרים בהתאם. הוסיפו לכך את עליית המיסים על רכישת רכבים, והתוצאה הצפויה אמורה להיות ברורה – יותר אנשים אמורים לעבור לתחבורה הציבורית. אך בישראל, המגמה הפוכה. במקום לעודד את הציבור להשתמש בתחבורה ציבורית, גם היא מתייקרת באופן משמעותי.

בעוד שבוע בלבד, מחירי התחבורה הציבורית יעלו, כשהנסיעה ברכבת הקלה בירושלים ובתל אביב תקפוץ משישה שקלים לשמונה. ואם לא די בכך, תוך כחודשיים צפויה התייקרות נוספת של עשרות אחוזים במחירי הנסיעה באוטובוסים וברכבות.

האם הגיוני לשלם שמונה שקלים על נסיעה ברכבת קלה, כאשר נסיעה באוטובוס עולה חצי מזה או אף פחות? “לא מצדיק את המחיר”, אומרים הנוסעים. ״השירות לא משתפר, הרכבות מגיעות באיחור, ובינתיים המחירים רק מטפסים.״

נסיעה בתחבורה ציבורית

התייקרות מצטברת של 45%

על פי הנתונים, מחירי התחבורה הציבורית בשנה האחרונה צפויים לעלות ב-45% במצטבר. זהו נטל כבד על ציבור הנוסעים, שכבר כיום אינו מקבל שירות מספק.

סיון שמואלוביץ', מנכלית ארגון 15 דקות הדיבה להתייקרות: "משרד התחבורה אמנם מבקש להשוות את מחירי התחבורה הציבורית לסטנדרטים של מדינות ה-OECD, אך ללא השוואה מקבילה של איכות השירות. באירופה ובמדינות מתקדמות אחרות, לצד העלאת מחירים מושקעים משאבים רבים בשיפור התחבורה הציבורית. בישראל, העלייה במחירים אינה מתורגמת לשיפור הנוחות, התדירות או הדיוק בזמני ההגעה".

מנהרות הכרמל – ממסלול מהיר להוצאה כבדה

לא רק התחבורה הציבורית מתייקרת. גם הנסיעה במנהרות הכרמל בחיפה הופכת לעול כלכלי משמעותי. נהגים שמשתמשים במנהרות באופן קבוע יכולים למצוא עצמם מוציאים עד 1,500 שקל בחודש.

השימוש במנהרות הכרמל נועד לחסוך זמן ולהקל על הפקקים, אך עם עליות המחירים האחרונות, הוא הפך יקר מדי עבור רבים. בעבר, מחיר נסיעה במקטע אחד עמד על פחות משבעה שקלים. בתחילת 2023 הוא כבר עלה לכ-10 שקלים, וכיום המחיר הגיע ל-12 שקלים למקטע בודד. נסיעה מלאה במנהרות תעלה כ-23 שקלים, ונסיעה יומית הלוך-חזור לעבודה עשויה להגיע לכ-50 שקלים ביום.

ראש עיריית חיפה, יונה יהב, ניסה להתערב ולמנוע את ההתייקרויות מול משרד התחבורה והאוצר, אך ללא הצלחה. בינתיים, במקומות אחרים בארץ מוקמות מנהרות חדשות ללא תשלום, דבר שמעורר תחושת קיפוח בקרב תושבי הצפון. ״למה להפלות את תושבי חיפה והצפון? מדוע המדינה אינה מחזירה את המנהרות לידיה ומאפשרת מעבר חופשי?״ תוהים תושבים מקומיים.

המאבק על מנהרות הכרמל. צילום: דוברות עיריית חיפה

 

האם הממשלה תפעל?

מחירי התחבורה הציבורית ומחירי הכבישים המהירים ממשיכים לעלות, בעוד הפתרונות נראים רחוקים מתמיד. האם הממשלה תנקוט בצעדים לשיפור השירות לצד ההתייקרות? או שמא הציבור ימשיך לשלם יותר עבור פחות? נותר רק לקוות שהתשובות יגיעו בקרוב – ושהן יהיו לטובת הציבור.

 

אהבתם? שתפו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

דילוג לתוכן