בהודעה הרשמית של חיזבאללה על המתקפה שתוכננה לצאת הבוקר (ראשון) אל הפועל ושרובה סוכל על ידי חיל האוויר, ציינו בארגון הטרור לצד התאריך הנוצרי גם את התאריך המוסלמי שהוא, כך לפי ההודעה, “היום הארבעים של האימאם חוסיין בן עלי עליו השלום”, כלומר 40 יום לאחר ‘טבח כרבלא’ שהוא אחד התאריכים המכוננים בלוח השנה השיעי.

על פי המזרחן ד”ר מרדכי קידר בלוח השנה המוסלמי התאריך היום הוא כ’ או כ”א לחודש צפר, שהוא החודש השני בלוח השנה האסלאמי, בו מציינים 40 יום אחרי העשירי לחודש הראשון בו חל צום העשורא, שבו בשנת 680 לספירת הנוצרים היה טבח כרבלא במהלכו נהרג חוסיין בן עלי. על פי האסלאם, יום הזיכרון הראשון לנפטר חל כעבור ארבעים יום ממועד המוות

טבח כרבלא, שנקרא על שם העיר בעיראק שבו הוא התרחש, הוא אחד האירועים המכוננים בתולדות האסלם שמסמל את העמקת הפיצול והאיבה בין שני הזרמים המרכזיים שלו – הסונים והשיעים, במה שעשוי להזכיר את המאבקים הפנימיים בין היהודים בירושלים או לפחות את הנרטיב של “מלחמת האחים” שהובילה לחורבן

נקודת המוצא של הקרב הייתה הוויכוח על החליפו מלפני עשרות שנים, כלומר סוגיית יורשו האמיתי של מוחמד בשרשרת הדורות. משני עברי המתרס עמדו באותה שעה תומכיו של חוסיין בן עלי, שיוכרו לימים כמייסדי הזרם השיעי, ותומכיו של יזיד בן מועאויה, שיוכרו לימים כמייסדי הזרם הסוני.

מי שניצחו בקרב, באופן די גורף, היו תומכיו של יזיד, כלומר בני הזרם הסוני, שטבחו בשיעים והרעיבו אותם לאחר הניצחון. השיעים מציינים את האירוע הטראגי מדי שנה במנהג האבלות של ‘התעזיה’ בו הם מנסים לחוות מחדש את הסבל שעבר על חוסיין ובני משפחתו.

“זהו למעשה טבח גדול שטבחו בהם ועד היום הם מעלים את הזכר שלו. זה מה שמשאיר את השנאה המתח והמלחמה הקבועה בין הסונה והשיעה”, מספר לנו הד”ר קידר ומסביר את ההקשר שלנו לעניין: “אנחנו חלק ממכונת הדיכוי נגד השיעה. אנחנו חברים של הסונים – של הסעודים, האמירתים, המצרים והירדנים ולכן אנחנו שותפים לפשע”.

כזכור, מספר ימים לאחר חיסולו של רמטכ”ל חיזבאללה ברובע דאחיה בביירות ושל ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, בטהרן דווח כי התגובה של האיראנים ושל ארגון הטרור חיזבאללה תגיע דווקא בתשעה באב. כעת נראה כי לפחות בחיזבאללה אכן התכוונו לתקוף בתאריך המציין יום טראגי, אך לא זה של היהודים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

דילוג לתוכן