תביעה ייצוגית נגד חברות התקשורת: "גבו מע"מ שלא כדין"
בימים אלה הוגשה לבית המשפט המחוזי בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד חברות תקשורת מובילות בישראל, בטענה כי גבו מע"מ בשיעור שגוי מצרכניהם. לטענת המבקשים, החברות – גולן טלקום, פלאפון, הוט מובייל, הוט טלקום והוט מערכות תקשורת – חייבו את לקוחותיהם בשיעור מע"מ של 18% כבר מדצמבר 2024, אף שבאותה תקופה שיעור המע"מ עמד על 17%.
הרקע לתביעה
התביעה מתבססת על החלטת ממשלת ישראל להעלות את המע"מ ל-18% החל מ-1 בינואר 2025, בשל עלויות כלכליות כבדות שנגרמו בעקבות מלחמת "חרבות ברזל". עם זאת, לפי חוק מס ערך מוסף, על שירותים מתמשכים יש לחייב מע"מ בהתאם למועד מתן השירות. כלומר, בגין השירותים שניתנו עד 31 בדצמבר 2024 היה על החברות לגבות מע"מ של 17%, ורק עבור השירותים שהמשיכו בינואר 2025 יש לגבות 18%.
לפי התביעה, החברות חישבו את המע"מ על כל תקופת החיוב לפי השיעור החדש, למרות שהדבר מנוגד להוראות החוק ולחוזר מיוחד שהוציאה רשות המסים בנושא. התובעים מציינים כי חברות אחרות במשק, כמו פרטנר וחברת החשמל, פעלו בהתאם לחוק וחייבו את המע"מ לפי תאריך מתן השירות.
הוציאנו הטובים כי חברות אחרות כגון בזק וחברת החשמל ונוספות כן גבו על פי דין אלא שחברות אלו בחרו לעשות דין לעצמם.
טענות התובעים
המבקשים, טוענים כי חיוב המע"מ השגוי גרם להם ולמיליוני לקוחות נזק כלכלי ישיר, המוערך בכ-20 ש"ח לכל לקוח, ובסך כולל של למעלה מ-3 מיליון ש"ח לכלל הצרכנים שנפגעו. לדבריהם, גם אם החברות העבירו את סכומי המע"מ שנגבו לרשות המסים, הן פעלו בניגוד לדין ויש להשיב את הכספים ללקוחות.
עוד נטען כי מדובר בהתנהלות רשלנית ואף הפרה של החוזה בין החברות ללקוחות, שכן על פי תנאי ההתקשרות החיוב אמור להתבצע בהתאם לשיעור המס הנכון במועד מתן השירות. בנוסף, לפי התביעה, מדובר בהתעשרות שלא כדין מצד החברות, שכן הן ניצלו את כוחן והעבירו את העלות הנוספת לצרכנים במקום לשאת בה בעצמן.
המבקשים דורשים מבית המשפט: להורות על אישור התביעה כייצוגית. להשיב לצרכנים את הסכומים שנגבו מהם שלא כדין. להטיל על החברות צווי עשה שימנעו הישנות מקרים דומים בעתיד.
מקרה דומה – תביעה נגד סלקום
בתביעה מוזכר כי נגד חברת סלקום הוגשה תביעה ייצוגית דומה, בטענה כי אף שהיא הצהירה כי תחייב את המע"מ לפי יום מתן השירות, בפועל חויבו לקוחותיה באופן שגוי. פרטי המקרה ההוא עדיין נדונים בבית המשפט.
כעת, לחברות הנתבעות יש 90 ימים להגיש תגובה לתביעה. אם בית המשפט יחליט לאשר את הבקשה ולהכיר בתובענה כייצוגית, ההליך המשפטי עשוי להימשך שנים – אך אם התובעים יצליחו להוכיח את טענותיהם, הדבר עשוי להוביל להשבה רחבה של כספים לצרכנים ולהרתעה משמעותית בענף התקשורת.
ממתינים להכרעת בית המשפט.
כמובן תפנו לבדוק את החשבוניות שלכם ולוודא שגבו מכם מע"מ כדין.