גל חדש של התייקרויות מכה בשוק המזון הישראלי, כאשר שורה של חברות מובילות מודיעות על העלאות מחירים משמעותיות בשבועות הקרובים. יינות כרמל צפויה להעלות את מחיריה בעד 8%, גלידות נסטלה מתכננת התייקרות של עד 9%, וחברת יפאורה, המשווקת מותגי משקאות מובילים כמו ספרינג ותפוזינה, הודיעה על העלאת מחירים של כ-6%.

על פי הניתוח בכלכליסט, ההתייקרויות החדשות מצטרפות לשורת העלאות מחירים שכבר נכנסו לתוקף השבוע, כאשר ממרח השחר העולה התייקר ב-9.7% ומחירי המים המינרליים של מי עדן עלו ב-6%. החברות מנמקות את ההתייקרויות בעליית מחירי חומרי הגלם, תשומות הייצור, עלויות ההובלה והלוגיסטיקה, וכן בהתחזקות הדולר והיורו מול השקל.

המגמה מעוררת דאגה במיוחד לאור העובדה שהעלאות המחירים הנוכחיות מגיעות כשנה וחצי בלבד לאחר סבב התייקרויות קודם, כאשר חברות רבות כבר העלו את מחיריהן בשיעורים דומים. יתרה מכך, ההערכות בשוק מצביעות על כך שגל ההתייקרויות טרם הסתיים, במיוחד לאור השינויים המבניים בשוק קמעונאות המזון והדרישות החדשות מצד רשתות השיווק.

התמונה הכללית מתקדרת עוד יותר לנוכח העלאת המע"מ הצפויה בינואר 2025, כאשר המס יעלה מ-17% ל-18%. על פי הערכות, רק השינוי במע"מ צפוי להוסיף לציבור הוצאה של יותר מחצי מיליארד שקל בשנה על קניות בסופרמרקט, כאשר נתוני סטורנקסט מראים שההוצאה הכוללת בסופר עשויה להגיע לכ-60 מיליארד שקל בשנת 2025.

בינתיים, שר הכלכלה ניר ברקת מואשם בחוסר פעולה מספקת לבלימת ההתייקרויות ואי-מימוש הבטחתו להרחיב את סל המוצרים שבפיקוח. המצב החמיר עוד יותר כאשר רשתות השיווק החלו להזניח את החובה לסמן מחירים על המוצרים, מה שהוביל את השר להבהיר כי אי-סימון מחירים מהווה עבירה על החוק ולהורות על הגברת האכיפה בנושא.

 

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

דילוג לתוכן