כך מצליח מיזם חדשני להוריד את יוקר המחיה לסטודנטים בישראל ולחסוך להם מאות אלפי שקלים בשנה

כך מצליח מיזם חדשני להוריד את יוקר המחיה לסטודנטים בישראל ולחסוך להם מאות אלפי שקלים בשנה

עומרי שמחי, יזם בן 39 מפתח תקווה, מצא את דרכו לעולם היזמות מתוך מצוקה פשוטה שהכיר מקרוב – יוקר המחיה בקמפוסים.

עומרי שימש במשך שנתיים כיו"ר אגודת הסטודנטים במכון הטכנולוגי בחולון שם השלים תואר ראשון ושני בלימודי הנדסת תעשייה וניהול, וכעת הוא שוקד על דוקטורנט בלימודי המזרח התיכון באוניברסיטת בר-אילן.

לדבריו, לא פשוט להיות סטודנט בישראל, בעיקר בשל החסם הכלכלי. מי שלא זכה להיוולד למשפחה תומכת, ואינו מצליח לשלב עבודה לצד לימודים עמוסים בשעות, במטלות ובמבחנים, מתקשה לעבור את התואר הראשון. שכר הלימוד, עלויות התחבורה הציבורית, המגורים בעיר וההתייקרות המתמשכת של כלל השירותים והמוצרים במשק משאירים אוכלוסיות שלמות מאחור, ללא יכולת לממן לימודים אקדמיים.

אלא שהמצוקה הכלכלית אינה מסתיימת בכך. לאורך השנים נחשף שמחי למציאות יומיומית שבה סטודנטים נאלצים לשלם מחירים מופרזים על מזון בסיסי בקפיטריות בעלות זיכיון במכללות ובאוניברסיטאות. בהיעדר תחרות, אותן קפיטריות מתנתקות לחלוטין ממחירי השוק. "סנדוויץ' פשוט יכול להגיע ל־40 שקלים," הוא מספר, "והסטודנטים נאלצים לקנות, כי אין להם אלטרנטיבה".

מהתסכול הזה נולד הרעיון שלו להקים את חברת אינובהיט – מיזם שמטרתו להוזיל את יוקר המחיה לסטודנטים באמצעות פתרונות טכנולוגיים בתחום המזון. החברה החלה לפעול לפני שלוש שנים בקמפוס של המכללה הטכנולוגית בחולון בשיתוף פעולה עם אגודת הסטודנטים המקומית.

לדברי שמחי, יחד עם האגודה הוצבו בקמפוס מכונות מזון חכמות שהציעו מגוון מוצרים מוכרים במחירים נמוכים משמעותית מהמחירים באזור. המכונות סיפקו משקאות של החברה המרכזית, טמפו ויפאורה, חטיפים של אסם, מוצרי חלב של תנובה, כריכים ומנות חמות. עם הזמן הורחב ההיצע גם למנות שף מוכנות כמו מאדאם פרז, סושי ויוגורטים פרימיום כמו תמרה.

לדברי שמחי, המהלך עורר, שלא במפתיע התנגדות חריפה מצד מספר בעלי זיכיונות במוסדות האקדמיים. הזכיינים, שנהנו מהבלעדיות על מכירת מזון בשטחי הקמפוס, ראו במכונות החכמות של אינובהיט איום ישיר על הכנסותיהם ולחצו על הנהלות המוסדות למנוע את הצבתן.

לדברי שמחי, את ההתנגדות הזו הוא וחבריו צפו מראש, ולכן פעלו להכניס את המיזם למוסד בשיתוף אגודת הסטודנטים, שלה סמכויות רחבות בנושא רווחת הסטודנטים. בדרך זו הצליחו לעקוף את החסמים ולהבטיח דריסת רגל ראשונית. לדבריו, המצב נבע מכשל שוק. למוסדות החינוך עצמם לא הייתה מוטיבציה לפעול לטובת הסטודנטים, משום שהם גובים דמי זיכיון יקרים מבעלי הקפיטריות, שמגלגלים את העלויות על הסטודנטים.

וכך, בתוך שלוש שנים בלבד הפכה אינובהיט לרשת מכונות מזון רחבה בפריסה ארצית. כיום פועלות כ־80 מכונות של החברה בלמעלה מ־25 מוסדות וחברות, בהם המכון הטכנולוגי חולון, האוניברסיטה הפתוחה, מכללת סמי שמעון, שנקר, המרכז האקדמי ע"ש פרס ברחובות, מכללת אחוה, סמינר הקיבוצים, מכון וינגייט, המרכז האקדמי למשפט ועסקים, שערי מדע ומשפט ועוד. לצד מוסדות אקדמיים פועלת החברה גם בחברות מסחריות גדולות כמו מטריקס, HP ישראל, מנורה מבטחים ובאבקום סנטרס.

איך אתם משווקים את החברה?

לדברי שמחי, אינובהיט לא נזקקה לקמפיינים שיווקיים. כל ההתרחבות נעשתה מפה לאוזן. ההזמנה הראשונה הגיעה מחברת מטריקס, שביקשה להציג את המוצר בפני וועד העובדים. לאחר הצלחה שם, הגיעה פנייה ממנורה מבטחים, תחילה בבאר שבע ובהמשך במשרדי החברה בתל אביב.

לדברי שמחי, חברת HP שמעה על המיזם דווקא מהצד הטכנולוגי, ובחרה להצטרף אף היא. לפי הערכות החברה, המכונות חוסכות לסטודנטים בישראל למעלה ממיליון שקלים בשנה.

עומרי מתאר את המיזם כפתרון של "וווין-וווין": הסטודנטים נהנים ממחירים נוחים ומזון איכותי, ואינובהיט משיגה רווחיות בזכות חדשנות ותפעול יעיל.

האם אתם מתמקדים רק בהחדרת מכונות מזון חכמות לעוד מוסדות חינוך?

לדברי שמחי, המוטיבציה של החברה היא בהחלט להרחיב את האחיזה בעוד מוסדות חינוך, ואף להיכנס לבתי ספר של משרד החינוך, אך זהו בהחלט לא כיוון ההתפתחות היחיד של אינובהיט.

לאחר ההתבססות בקמפוסים, החברה כבר החלה להתרחב לתחומים נוספים. אחד מהם הוא תחום מכונות הקפה האיכותיות – מכונות המייצרות קפה טרי מפולים נטחנים במקום, ללא אבקות, במתכונת אוטומטית מלאה.

לדברי שמחי, המכונות מוצבות בשלב זה רק באתרים שבהם כבר פועלות מכונות המזון של החברה. במקביל, הקימה אינובהיט מועדון צרכנות בשם "סטודנט פלוס", שמעניק הנחות לסטודנטים על רכישת קורסי הכשרה חיצוניים, חומרי לימוד, ספרים ושוברים, וכן הטבות בבתי עסק הסמוכים לקמפוסים. בהמשך צפוי המועדון להציע גם שירותים פיננסיים, ביטוחים והלוואות ייעודיות לסטודנטים, במטרה להפוך לוואן סטופ שופ לסטודנטים.

החזון הרחב של עומרי חורג הרבה מעבר לאוכל בקמפוס. הוא רואה באינובהיט מנוף לחינוך לצרכנות נבונה ולעידוד התנהלות כלכלית מושכלת בקרב צעירים. "הסטודנטים הם אחת האוכלוסיות הפגיעות ביותר בישראל", הוא אומר, "לא ייתכן שהמדינה תאלץ צעירים לוותר על החלום האקדמי שלהם רק בגלל יוקר המחיה. זה חלמאות ברמה הלאומית".

עומרי שמחי הוא יזם חברת אינובהיט ופעיל חברתי הפועל להורדת יוקר המחיה לסטודנטים ובכלל באמצעות פתרונות טכנולוגיים ויוזמות ציבוריות רחבות.

אהבתם? שתפו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

מדיניות פרטיות

נהל העדפות עוגיות

עוגיות חיוניות

עוגיות אלה חיוניות לתפקוד התקין של האתר ואינן ניתנות לביטול.

עוגיות פונקציונליות

עוגיות אלה מאפשרות למערכת לזכור בחירות שעשיתם ומספקות תכונות משופרות.

עוגיות אנליטיות

עוגיות אלה עוזרות לנו להבין כיצד המבקרים משתמשים באתר באופן אנונימי.

עוגיות שיווקיות

עוגיות אלה משמשות להצגת פרסומות רלוונטיות יותר עבורכם.

דילוג לתוכן