לראשונה בישראל: עמדות טעינה לכלי רכבים חשמליים על גבי תשתית התאורה העירונית שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן מסר: ״הקמת עמדות הטעינה בירושלים על גבי תשתיות התאורה היא מהלך המשלב חדשנות ויצירתיות, שיתרום לתושבי העיר. זה מתאפשר הודות לצעדי ההתייעלות באנרגיה שקידם המשרד. הביקוש לרכבים חשמליים הולך ועולה, ואנחנו נמשיך לפעול למתן מענה עבור תושבי ישראל בכלל ותושבי הבירה ירושלים בפרט״.
עיריית ירושלים, בשיתוף עם משרדי האנרגיה והתשתיות ומשרד ירושלים ומסורת ישראל, ובאמצעות חברת "עדן", החברה לפיתוח כלכלי בירושלים, חנכה מיזם חדשני, המאפשר ניצול של תשתית עמודי החשמל הפרושה בעיר, להוספת שקעי טעינה עבור כלי רכבים חשמליים. טקס חנוכת המיזם, התקיים במעמד מנכ"ל עיריית ירושלים, איציק לארי, מנהל אגף תחבורה נקייה בחטיבה לאנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה והתשתיות, נחום יהושע, סמנכ״לית המשרד לירושלים ומסורת ישראל, לירון יפלח, מנכ"ל חברת "עדן", עידו הרשקוביץ, ונכבדים נוספים.
מדובר במהלך פורץ דרך, אשר במסגרתו חוברו עמדות הטעינה לכלי הרכב החשמליים ברחוב ברל לוקר/אריה למרכזיית התאורה העירונית. המיזם הוא חלק מהתכנית העירונית להתייעלות וחוסן אנרגטי ולעידוד השימוש בתחבורה ירוקה ויישום החלטת הממשלה 1515 בנושא "תכנית אסטרטגית לאנרגיה בירושלים", המבליטה לראשונה את החשיבות בקידום המעבר לאנרגיה מקיימת ונקייה, לרבות טיפול בתשתיות האנרגיה וחיזוק החוסן באנרגיה ברשות המקומית הגדולה בישראל.
חיבור העמדה מתאפשר הודות למהלך ירוק אחר, המתקיים בעיר בשנים האחרונות, שמסגרתו הוחלפה התאורה העירונית לתאורה חסכונית. רק בשנה האחרונה, הוחלפו כ-9000 נורות לפנסי לד חסכוניים, מהלך אותו מקדם גם משרד האנרגיה והתשתיות.
עמדות הטעינה משתמשות ביתרת האנרגיה שהתפנתה כתוצאה מההתייעלות באנרגיה. במטרה לזרז את קצב פרישת עמדות הטעינה בעיר ואת התהליך הבירוקרטי הכרוך בכך אל מול הרשויות השונות, פועלת העירייה, באמצעות מחלקת המאור והחשמל, לאיתור נקודות פוטנציאליות נוספות, אשר יאפשרו את הרחבת פרישת שקעי הטעינה בעיר. כיום, קיימים בעיר כ-300 שקעי טעינה, מתוכם 8 שקעים לטעינה מהירה. על פי התכנון, יוקמו בשנת 2025 עוד כ-200 שקעים ברחבי העיר, תוך מתן דגש על שקעי טעינה מהירה.
משרד האנרגיה והתשתיות, בשיתוף משרדי ממשלה נוספים ובשיתוף הרשויות המקומיות, פועל להסדרת מכלול הנושאים הדרושים על מנת לייצר את התנאים האופטימליים לפיתוח שוק כלי הרכב החשמליים בישראל, מקדם הסרת חסמים לכניסת כלי רכב חשמליים לשוק, ומאיץ את הקמת תשתית הטעינה, שיאפשרו את המעבר מכלי רכב המונעים בתוצרי נפט לכלי רכב חשמליים.
במסגרת החלטת הממשלה 1515, קידמה עיריית ירושלים, באמצעות חברת "עדן" – החברה הכלכלית לפיתוח עירוני, ובתמיכת משרדי הממשלה, בהם משרד האנרגיה והתשתיות ומשרד ירושלים ומסורת ישראל, תכנית אב לאנרגיה ראשונה מסוגה, לצד מגוון רחב של פעולות למעבר לאנרגיה מקיימת בשטחי הרשות המקומית – מקידום מיזמים בהתייעלות באנרגיה, דרך מעבר לתחבורה חשמלית, ועד פריסת אמצעי הצללה במרחב הציבורי שעל גביהן יוצבו מערכות סולאריות. מיזמים אלו, יאפשרו שימוש וניצול מיטבי של שטחי ציבור ליצירת צל וייצור אנרגיה מתחדשת. סך ההשקעה במיזמים, עומד על כ-85 מיליון שקלים, מתוכם תקציב ממשלתי בגובה של כ-55 מיליון שקלים.
יוזמות אלו מציבות את ירושלים כעיר מובילה בחדשנות עירונית, המשלבת תפיסה סביבתית מתקדמת עם פתרונות טכנולוגיים יצירתיים. מדובר בגישה הוליסטית המחברת בין התייעלות באנרגיה, פיתוח תשתיות ירוקות ושיפור איכות החיים העירונית.
מצ"ב תמונות מאושרות לשימוש של עמדת הטעינה והנוכחים בטקס. מימין לשמאל: מנהל אגף תחבורה נקייה בחטיבה לאנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה והתשתיות, נחום יהושע, הממונה על המאור בעיריית ירושלים, קובי כהן, מנכ"ל חברת "עדן", עידו הרשקוביץ, מנכ"ל עיריית ירושלים, איציק לארי, מנהלת אגף שיפור פני העיר בעיריית ירושלים, זיווה נוקראי, וסמנכ״לית המשרד לירושלים ומסורת ישראל, לירון יפלח.
צילום: רפי בן חקון