עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נהיגה בכביש רטוב או בוצי מגדילה את הסיכון לאיבוד שליטה, לכן חשיבות תקינות הכביש וכלי הרכב עולה בחודשי החורף ובעיקר בימים גשומים"
בלילה שבין ה-25 וה-26 באוקטובר ישראל תיכנס לשעון החורף שימשך עד ללילה שבין ה-26 וה-27 במרץ 2026.
שעון החורף מביא עימו חשיכה מוקדמת, הערבים כבר הופכים לקרירים והגשמים הראשונים הופכים את הכביש לבוצי חלק ומסוכן. 26 בני אדם נהרגו בתאונות דרכם בכבישים רטובים ובוציים בשנת 2024, שלושה יותר מאשר בשנת 2023, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. מהנתונים עולה עוד כי 858 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בכבישים רטובים ובוציים בשנת 2024 לעומת 757 בני אדם שנפגעו בתאונות דומות בשנת 2023- עליה של 13%. גם בקרב הפצועים קשה נרשמה עליה בשנת 2024 לעומת השנה שקדמה לה – 111 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בכבישים רטובים/בוציים בשנת 2024 לעומת 93 שנפגעו בתאונות דומות בשנת 2023- עליה של 19%.
כ-1,000 בני אדם נפגעים בכל שנה בממוצע בתאונות דרכים בכבישים רטובים או מכוסים בבוץ, מתוכם 23 בני אדם נהרגים בממוצע ומעל 100 נפגעים קשה.
מקור: למ"ס
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "החורף מביא עימו תנאי נהיגה שונים אשר מצריכים היערכות שונה מצד המדינה ומצד הנהגים. נהיגה בכביש רטוב או בוצי מגדילה את הסיכון לאיבוד שליטה. לכן חשיבות תקינות הכביש וכלי הרכב עולה בחודשי החורף ובעיקר בימים גשומים. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להגביר את המודעות לנהגיה נכונה בחורף. במקביל יש לוודא כי הכבישים תקינים וכי מערכות הניקוז פתוחות ונקיות כדי לצמצם את היווצרותם של שלוליות. האחריות הזו מוטלת לפתחם גם של ראשי וראשות הערים – זה הזמן לוודא כי הכבישים בעיר תקינים ומוכנים לימי הגשמים שיגיעו בקרוב. ככל שהכבישים יהיו נקיים מבוץ וללא שלוליות אחיזת גלגלי הרכב תשתפר והסיכון לתאונה ירד".
רטוב וחלק – חיפה בראש הערים עם תאונות בכבישים עירוניים/בוציים
370 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בכבישים רטובים ובוציים בשנת 2024 בחום העירוני לעומת 337 בני אדם שנפגעו בתאונות דומות בתחום העירוני – עליה של 10%. מהנתונים עולה עוד כי חמישה בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בכבישים בוציים /רטובים בערים בשנת 2024 ו-31 נפצעו קשה.
60 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בכבישים רטובים/בוציים בחיפה בשנת 2024, מהם אחד נהרג ואחד נפצע קשה. 471 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בכבישים רטובים/בוציים בעשור האחרון (2024-2015) בעיר, שישה נהרגו ו-34 נפצעו קשה.
36 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בכבישים רטובים/בוציים בירושלים בשנת 2024, מהם שישה נפצעו קשה. 591 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בכבישים רטובים/בוציים בעשור האחרון (2024-2015) בעיר, שישה נהרגו ו-51 נפצעו קשה.
21 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בכבישים רטובים/בוציים בתל אביב-יפו בשנת 2024, מהם שלושה נפצעו קשה. 529 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בכבישים רטובים/בוציים בעשור האחרון (2024-2015) בעיר, שבעה נהרגו ו-63 נפצעו קשה.
19 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בכבישים רטובים/בוציים בפתח תקוה בשנת 2024, מהם שנים נפצעו קשה. 190 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בכבישים רטובים/בוציים בעשור האחרון (2024-2015) בעיר, אחד נהרג ו-15 נפצעו קשה.
17 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בכבישים רטובים/בוציים בנתניה בשנת 2024, מהם נפצעו קשה. 172 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בכבישים רטובים/בוציים בעשור האחרון (2024-2015) בעיר, שלושה נהרגו ו-20 נפצעו קשה.
14 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בכבישים רטובים/בוציים בראשון לציון בשנת 2024, מהם שנים נפצעו קשה. 126 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בכבישים רטובים/בוציים בעשור האחרון (2024-2015) בעיר, שנים נהרגו ו-17 נפצעו קשה.
11 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בכבישים רטובים/בוציים באשדוד בשנת 2024, מהם אחד נהרג ואחד נפצע קשה. 175 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בכבישים רטובים/בוציים בעשור האחרון (2024-2015) בעיר, שנים נהרגו ותשעה נפצעו קשה.
10 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בכבישים רטובים/בוציים בחדרה בשנת 2024, אחד נפצע קשה. 124 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בכבישים רטובים/בוציים בעשור האחרון (2024-2015) בעיר, אחד נהרג ו-15 נפצעו קשה.
10 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בכבישים רטובים/בוציים בבאקה אל גארביה בשנת 2024, כולם פצועים קל. 53 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בכבישים רטובים/בוציים בעשור האחרון (2024-2015) בעיר, שלושה נפצעו קשה.
שמונה בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בכבישים רטובים/בוציים בהרצליה בשנת 2024, כולם פצועים קל. 58 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בכבישים רטובים/בוציים בעשור האחרון (2024-2015) בעיר, שנים נהרגו ושבעה נפצעו קשה.
שמונה בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בכבישים רטובים/בוציים בנוף הגליל בשנת 2024, מהם אחד נפצע קשה. 79 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בכבישים רטובים/בוציים בעשור האחרון (2024-2015) בעיר, אחד נהרג וארבעה נפצעו קשה.
נהיגה בחורף הישראלי – כמעט כל גשם הוא כמו גשם ראשון
אחת הבעיות המרכזיות בחורף הישראלי, היא המרווחים הגדולים בין הגשמים, הגורמים לכך שכמעט כל גשם שיורד הוא למעשה "הגשם הראשון", גשם המאופיין בסכנת החלקה רצינית יותר. הסיבה לכך היא, כי טיפות שמן ואבק יחד עם המים, יוצרים שכבה דקה של נוזל צמיגי וחלקלק על פני הכביש.
אחת הדרכים להקטין את הסיכון להחלקה היא באמצעות שימוש באספלט אשר מאפשר למי הגשמים להתנקז מהר יותר מאשר בכביש רגיל ועל ידי כך להקטין את סכנת ההחלקה. לתחזוקת הכבישים תפקיד מרכזי בצמצום סכנת החלקה. כביש תקין
בכדי להקטין את הסיכון לתאונה בכבישים רטובים, יש לנסוע לפחות 10 קמ"ש פחות ובמזג אויר סוער גם 20-30 קמ"ש פחות. לפני פנייה בכביש רטוב, יש לבלום לאט ובעדינות ולהתחיל בהאטה בהדרגה לפני הפנייה. כמו כן כאשר הכביש רטוב או בוצי יש לשמור על מרחק גדול יותר מהרכב שלפנים כיוון שבלימה פתאומית וגסה עלולה לגרום לאיבוד שליטה ולהחלקה.