לאחר שנים של פעילות כאגף במשרד התחבורה, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית צפויה להפוך ליחידת סמך עצמאית. החלטה זו התקבלה בעקבות הגידול המשמעותי בהיקף התחבורה הציבורית והצורך בגמישות ניהולית, לאור אתגרים גדלים בתחום התחבורה בישראל. בשנה הקרובה צפוי תקציב התחבורה הציבורית להגיע ל-17 מיליארד שקל, מה שמחייב שדרוג מבני והתאמה למציאות החדשה.
ביום ראשון האחרון, הודיע נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, לשרת התחבורה מירי רגב כי הוא מאשר את שינוי המעמד של הרשות. מדובר בהפיכת הרשות ליחידת סמך, שהיא ישות משפטית אוטונומית למחצה, הפועלת במסגרת משרד ממשלתי. המהלך מצריך גם התאמה במבנה הארגוני של הרשות, שיכלול את הקמתן של 7 יחידות מטה שיאפשרו לה לפעול בצורה עצמאית ויעילה יותר.
הרשות, שהוקמה בשנת 2011 כאגף במשרד התחבורה, עוסקת בתכנון, אסדרה ובקרה של מערך התחבורה הציבורית בישראל. מדובר באחד הגורמים המרכזיים במשרד, עם תקציב שנתי של כ-16 מיליארד שקל, כולל הכנסות ממכירת כרטיסים בסך כ-3 מיליארד שקל. ההסדרה החדשה מגיעה לאור הדו"ח של מבקר המדינה מינואר 2024, שבו צוין הצורך הדחוף להסדיר את מעמדה של הרשות כחלק מפתרון משבר התחבורה והגודש בכבישים.
ההסדרה החדשה כוללת גם את הקמתן של יחידות מטה נוספות, כגון יחידה טכנולוגית, לשכה משפטית ויחידת תקציבים. שינוי המעמד יאפשר לרשות להיות גמישה יותר ולטפל באתגרים הרבים בתחום התחבורה הציבורית. בנוסף, הצעת חוק ההסדרים 2025, אשר נדונה ב-1 בנובמבר, עוסקת גם בהכנסת רשות התחבורה הציבורית הארצית תחת מעמד של יחידת סמך, כמו גם בהקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות.
בנימוקים להחלטה, נכתב בין היתר כי: "ניהול ריכוזי ברמה הארצית אינו מיטבי היות והוא נאלץ להתמודד עם מגוון גדול מדי של אתגרים, ולרוב הפתרונות אינם מותאמים באופן פרטני למאפייני המטרופולין. לצורך קיומה של מערכת תחבורה ציבורית יעילה ואמינה נדרשות תשתיות העדפה שנותנות יתרון לשימוש בתחבורה ציבורית על פני שימוש ברכב הפרטי. יצירת רובד מטרופוליני תאפשר לרשויות השונות להגיע להסכמות מהירות יותר וללא צורך בעריכת הסכמים נפרדים מול הממשלה עם כל רשות מקומית. בנוסף, העברת האחריות על תפעול התחבורה הציבורית לידי רשות מטרופולינית צפויה לתמרץ רשויות מקומיות לבצע פעולות אקטיביות לקידום התחבורה הציבורית על חשבון הרכב הפרטי".