מכה אנושה לנהגים בישראל: אלפי מצלמות נוספו בדרכים | בלעדי

הכבישים תחת מעקב: אלפי מצלמות חדשות ויש מי שמנצל זאת לרעה

 

מכה אנושה לנהגים בישראל: אלפי מצלמות נוספו בדרכים

טיפ ראשון וחשוב: קיבלתם דו״ח כתוצאה מפעילות של שומר דרך? אל תשלמו! הזמינו אותו לבית משפט לעדות שכן אם לא יגיע – הדו"ח יבוטל (זכרו שפעמים רבות מדובר בשומרי דרך העלולים לפעול מתוך נקמה)

מיזם "שומרי הדרך", שהוקם במטרה לצמצם את תאונות הדרכים ולהנציח את זכרם של קורבנות תאונות, הפך בשנים האחרונות לכלי שנוי במחלוקת. בעוד שמטרתו המקורית הייתה להגביר את הבטיחות בדרכים, ישנם דיווחים על כך שהמיזם מנוצל לרעה לפחות על ידי חלק מהמשתמשים, והפך לכלי לנקמות אישיות.

 

הקמת המיזם ומטרותיו

המיזם הוקם על ידי עמותת "נתיב בטוח" בשנת 2012, בעקבות תאונת דרכים קטלנית שבה נהרג אביו של אחד המייסדים, יאיר נתיב. העמותה פיתחה יישומון המאפשר לנהגים לתעד עבירות תנועה חמורות ולהעביר את התיעוד למשטרת ישראל להמשך טיפול. המטרה הייתה לשתף את הציבור באכיפת החוק ולהגביר את ההרתעה מפני עבירות תנועה מסוכנות.

התרחבות המיזם והביקורת הציבורית

עם השנים, המיזם התרחב, וכיום משתתפים בו אלפי נהגים המתעדים עבירות תנועה באמצעות מצלמות דרך. עם זאת, לצד ההישגים, החלו להישמע קולות ביקורתיים הטוענים כי חלק מהמתנדבים מנצלים את המיזם לרעה. ישנם דיווחים על מקרים שבהם תיעוד עבירות שימש ככלי לנקמות אישיות בין נהגים, ולאו דווקא למטרות אכיפה טהורות.

 

סיפורים מהשטח

אחד הנהגים, שביקש להישאר בעילום שם, סיפר: "נסעתי בכביש ראשי, ולפתע נהג אחר חתך אותי בצורה מסוכנת. כשהערתי לו על כך, הוא איים עליי ואמר שהוא מתנדב ב'שומרי הדרך' וידאג שאקבל דו"ח. הרגשתי חסר אונים מול הכוח שניתן לו".

נהג נוסף מספר לבדלתיים סגורות כי אויים על ידי נהג אחר במהלך ויכוח מילולי בכביש כי בידו תיעוד על נהיגה בנתיב השמאלי 'והוא ינקום בו על כך'. שהתחעוד הגיע לבית המשפט הדו"ח בוטל אך למה לי כל הטרטרת הזו? מימיודע כמה נהגים כן סובלים מהבריונות של משתתפי הארגון של 'שומרי הדרך' וסופגים על לא דבר נקודות וקנסות?

נהגת אחרת ציינה: "קיבלתי דו"ח על עבירה שלא ביצעתי. כשהגעתי לבית המשפט, התברר שהמתנדב שתיעד אותי לא התייצב, והדו"ח בוטל. זה גרם לי לתהות על אמינות המערכת כולה".

עוקב נוסף מספר לבדלתיים סגורות: 'יום אחד בשכונה העירונית, הנתיב היה חסום בעקבות רכב תקוע, כלל הרכבים עברו מהנתיב הנגדי אך לתדהמתי קיבלתי דוח משומר דרך רשע שבחר לנצל זאת ולהתעלל באנשים בזמן שכולם עברו מהנתיב השני בזמן שלא הייתה אף אפשרות אחרת'.

נהג נוסף שקיבל פעמיים דוח משומרי הדרך טוען כי הם חדורי מטרה לתת דוחות גם בדברים שאפילו את המשטרה זה לא מעניין, כגון נסיעה בנתיב שמאל פנוי ואי הדלקת אורות למשך כמה שניות בודדות בתום לב במהלך אור יום. הנהג מציע לבדוק האם יש מי שמרוויח מכך ואם כן כדאי שהדבר יהיה חשוף לציבור.

נהג נוסף מסביר כי מישהו משומרי הדרך פשוט זייף סרטון, ערך אותו, בכדי להתנקם ולתת דו״ח. פשוט לא יאמן. מסכם.ם

התחייבות המתנדבים והתייצבות למשפט

חשוב לציין כי לפני כל שליחת דיווח, מתנדבי "שומרי הדרך" מחויבים להצהיר על נכונותם להתייצב בבית המשפט במידת הצורך. עם זאת, במקרים רבים, כאשר הנאשמים מבקשים להישפט, המתנדבים אינם מתייצבים, מה שמוביל לביטול הדו"חות. מצב זה מעלה שאלות לגבי יעילות המיזם ואמינות הדיווחים.

כפי שנחשף בכלכליסט, מיזם "שומרי הדרך" היה על סף סגירה עקב עיכובים בהעברת התקציבים מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומשרד התחבורה. אך לאחרונה, המשבר נפתר. על אף שמדובר 'בעמותה', ניתן להבין שעטבדיה לא פועלים 'בחינם' אלא בשכר על חשבון משלם המיסים.

השאלה הגדולה והאמיתית היא: איך יתכן שיש כח חוקי לתת לאלו המכנים עצמם 'שומרי דרך' להתעסק בטלפון ובדברים המסיחים דעת בזמן נסיעה. זו פשוט חרפה, מדובר באנשים שהדבר האחרון שחשוב להם, לכאורה, זו הבטיחות בדרכים. מעבר לכך – זו סכנה איומה.

מיזם "שומרי הדרך" הוקם, אולי, מתוך כוונה טובה להגביר את הבטיחות בדרכים ולהפחית את תאונות הדרכים. אך עם זאת, ניצול לרעה של המערכת על ידי חלק גדול מאד של 'המתנדבים', לצד בעיות תקציביות, מעמידים את המיזם בפני אתגרים משמעותיים. מערכת בדלתיים סגורות קוראת לסגור את המיזם הכושל ולהעביר את האחריות על עבירות התנועה למשטרת ישראל בלבד, לבחון מחדש את נהלי הפעולה, להבטיח פיקוח הדוק יותר על 'המתנדבים', ולוודא, לכל הפחות, שהמיזם משמש למטרותיו המקוריות בלבד.

גם כאן, שרת התחבורה מירי רגב לא משמיעה קול ובכך דואגת להמשך מדיניותה של 'חרבו דרבו' איש הישר בעיניו יעשה – וכמובן, הנהגים סובלים.

 

אהבתם? שתפו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

דילוג לתוכן