טיוטת חוק ההסדרים לשנת 2025 מעלה שאלות מהותיות לגבי עתיד המיסוי על רכבים חשמליים בישראל. כיום, רכבים חשמליים נהנים ממס קנייה מופחת של 35%, לעומת 83% על רכבים רגילים, כחלק ממתווה המס הירוק שנועד לעודד אימוץ טכנולוגיות ידידותיות לסביבה. אולם, מתווה זה עומד לפוג בינואר הקרוב, מה שמעלה חששות לגבי זינוק דרמטי במיסוי על רכבים חשמליים.

בעבר, הוצע מתווה שכלל העלאה הדרגתית של מס הקנייה על רכבים חשמליים ל-42%-45%, לצד הטלת מס נסועה של 15 אגורות לקילומטר. אולם, הטיוטה הנוכחית של חוק ההסדרים אינה מזכירה כלל את מס הנסועה. הסיבות לכך מגוונות: ראשית, למרות שמס הנסועה אינו כבד מבחינה כלכלית (כ-262 שקלים בחודש לרכב ממוצע), הוא נתפס כ"מס פוליטי" בעייתי. שנית, קיים אתגר טכנולוגי משמעותי ביצירת מנגנון אמין לתיעוד ואכיפה של מס כזה בפרק זמן קצר.

על פי כלכליסט, המשמעות של היעדר התייחסות למיסוי רכב בטיוטת החוק היא כפולה: האפשרות הקיצונית, אך הפחות סבירה, היא שמס הקנייה על רכבים חשמליים יזנק ל-83% בינואר הקרוב. האפשרות הסבירה יותר היא מציאת פתרון ביניים, שבו מס הקנייה יעלה לשיעור שיפצה על אי-הטלת מס הנסועה. ההערכות הן שהמס החדש יהיה בטווח שבין 45% ל-50%.

שינוי זה במדיניות המיסוי עלול להשפיע משמעותית על שוק הרכב החשמלי בישראל. מצד אחד, העלאת המס עלולה להאט את קצב אימוץ הטכנולוגיה החשמלית ולפגוע ביעדים הסביבתיים של המדינה. מצד שני, היא עשויה לסייע לאוצר המדינה ולאזן את אובדן ההכנסות ממיסוי דלק. האתגר העומד בפני קובעי המדיניות הוא למצוא את האיזון הנכון בין שיקולים כלכליים, סביבתיים וחברתיים, תוך התחשבות בצרכי התעשייה והצרכנים.

בעוד שהדיון הציבורי והפוליטי בנושא צפוי להתעצם בחודשים הקרובים, ברור כי שנת 2025 תסמן נקודת מפנה משמעותית במדיניות המיסוי על רכבים חשמליים בישראל. ההחלטות שיתקבלו ישפיעו לא רק על שוק הרכב, אלא גם על מאמצי הפחתת זיהום האוויר, התפתחות תשתיות התחבורה העתידיות, ואף על הרגלי הנסיעה של הציבור הישראלי בשנים הבאות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

דילוג לתוכן