נמל חיפה הותיק קיבל את הבשורה הכי גדולה שלו בשנים האחרונות

קרדיט צילום: קרדיט: חברת נמלי ישראל

הועדה הארצית לתשתיות לאומיות אישרה את התוכנית האסטרטגית של השרה מירי רגב, המשדרגת את המרחב הנמלי בחיפה

התוכנית כוללת את הסדרת מסוף המכולות הוותיק, פינוי ושיקום נמל הדלק ההיסטורי וחוות "20 האייקרס", קביעת ייעודי קרקע ופיתוח נמליים, והטמעת הנחיות סביבתיות ומרחבי אחסון חומ"ס בהתאם לדרישות המשק והגנת הסביבה

השרה רגב: "התוכנית שאושרה היום מטפלת במתחם נרחב שלא הוסדר מזה שנים רבות, מפנה תשתיות מימי המנדט ומייצרת בסיס מודרני להמשך פיתוח הנמל בחיפה"

משרד התחבורה, באמצעות חברת נמלי ישראל, מקדם בשנים האחרונות הסדרה סטטוטורית מקיפה של אחד המתחמים המרכזיים בנמל חיפה, אשר אושרה היום על ידי הועדה הארצית לתשתיות לאומיות (ות״ל).

מדובר בצעד משמעותי במהלך הלאומי לאסדרת תשתיות הנמלים בישראל, ובמהלך שיוביל לפינוי וסגירה של נמל הדלק הישן שהוקם בתקופת המנדט הבריטי.

התוכנית מתבססת על מסגרת התכנון של תמ"א 13/ב/1 ועוסקת בהסדרת המבנה הימי הקיים, בקביעת מסגרת שימושים נמליים ובהתאמת שטחי פעילות לצרכי המשק. מרבית השטח פעיל כבר עשרות שנים לצרכים נמליים, אך תוכניות היסוד היו מיושנות. תת"ל 119 אינה מוסיפה מבנים ימיים חדשים מעבר למאושר, אלא קובעת שימושים מותרים, הוראות סביבתיות, ונהלי בנייה ופיתוח נמליים המותאמים לעשורים הקרובים.

בהתאם להחלטת הממשלה לפיתוח מפרץ חיפה, הטילה שרת התחבורה על חברת נמלי ישראל לקדם את סגירת נמל הדלק הישן. התוכנית מסדירה גם את מסוף המכולות המזרחי שנבנה ללא תכנון סטטוטורי מלא בשנות ה-80 וה-90, ומאפשרת את פיתוח כלל הפעילות הנמלית, כולל מוקד ניהול ובקרת התעבורה הימית.

עיקרי התוכנית כוללים הגדרת ייעודי קרקע נמליים בים וביבשה, קביעת זכויות והוראות בנייה, הסדרה לפינוי ובינוי מחדש של מתחם נמל הדלק הוותיק, מזח הדלק וחוות "20 האייקרס", וכן קביעת אזור ייעודי לאחסון חומרים מסוכנים לפי דרישות המשרד להגנת הסביבה. אזור זה אינו כולל את מתחמי הדלק והחוות שיתפנו.

התוכנית מתייחסת למכלול תשתיות התפעול הנמלי, ובהן רציפים ומזחים, שטחי אחסנה פתוחים וסגורים, מיכלים וצנרת, מבני תפעול ומערך ניהול תעבורה ימי. פינוי נמל הדלק יתבצע עם הפעלת מסוף התזקיקים החדש בנמל המפרץ, המתקדם בהליך סטטוטורי נפרד. לאחר הפינוי ישוקם השטח ויוסב לפעילות נמלית כללית בידי מפעיל עתידי. תת"ל 119 מהווה נדבך נוסף בתכנון הכולל של מרחב הנמל בחיפה, ומשלימה את מהלכי הפיתוח שאושרו בשנים האחרונות, ובהם נמל המפרץ וחיבוריו היבשתיים. התוכנית מייצרת בהירות תכנונית, משפרת את הבטיחות והסביבה, ומתאימה את הנמל לצרכי המשק הלאומי.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "אנחנו מובילים מהפכה בתשתיות הנמלים של מדינת ישראל. התוכנית שאושרה היום מטפלת במתחם נרחב שלא הוסדר מזה שנים רבות, מפנה תשתיות מימי המנדט ומייצרת בסיס מודרני להמשך פיתוח הנמל בחיפה. הפעלת מסוף התזקיקים החדש והסדרת מסוף המכולות הם מהלכים אסטרטגיים למשק, והם חלק מחזון 'מחברים את ישראל' שמחזק את עמודי השדרה של התשתיות הלאומיות. זהו יום חשוב למדינת ישראל, לצפון ולמערכת הסחר כולה."

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "אישור תת"ל 119 הוא צעד מבורך שמסדיר סוף סוף פעילות נמלית שנמשכה שנים ארוכות ללא תכנון עדכני שייתן מענה לצרכי המשק ההולכים וצומחים. התוכנית מאפשרת לתכנן נכון, לשקם תשתיות ישנות, לשפר את הבטיחות והסביבה ולהתאים את המרחב הנמלי לצורכי המשק לעשורים הבאים. משרד התחבורה ימשיך להוביל מהלכי תשתית לאומיים שמחזקים את היכולת התפעולית של ישראל."

 

יו"ר חברת נמלי ישראל, חזי חאלאויה: "מדובר בתוכנית משמעותית הן לעיר חיפה והן למדינת ישראל. התוכנית תחזק את הכלכלה הלאומית ותתרום באופן ישיר למשק. פיתוח נמל חיפה ושדרוג התשתיות שלו הם קריטיים להבטחת צמיחה, יצירת תעסוקה ולחיזוק מעמדה של ישראל כמרכז לוגיסטי אזורי".

אהבתם? שתפו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

מדיניות פרטיות

נהל העדפות עוגיות

עוגיות חיוניות

עוגיות אלה חיוניות לתפקוד התקין של האתר ואינן ניתנות לביטול.

עוגיות פונקציונליות

עוגיות אלה מאפשרות למערכת לזכור בחירות שעשיתם ומספקות תכונות משופרות.

עוגיות אנליטיות

עוגיות אלה עוזרות לנו להבין כיצד המבקרים משתמשים באתר באופן אנונימי.

עוגיות שיווקיות

עוגיות אלה משמשות להצגת פרסומות רלוונטיות יותר עבורכם.

דילוג לתוכן