נסעתם עם גט טקסי? תבדקו את האפליקציה – ייתכן שמחכה לכם כסף בחשבון

הסכם פשרה חושף את מה שגט העדיפה שלא תדעו על המחירים – והציבור הולך להרוויח מזה בגדול

אפליקציית "גט טקסי" מפצה את הציבור ב-12 מיליון ש"ח בעקבות תובענה ייצוגית

 

פסק דין תקדימי: בית המשפט המחוזי בלוד אישר הסדר פשרה במסגרת תובענה ייצוגית נגד אפליקציית "גט", במסגרתו תעניק החברה פיצוי כספי כולל של 12 מיליון ש"ח למשתמשים שנפגעו מפעולתה בין השנים 2014–2019.

במרץ 2017 הוגשה תובענה ייצוגית ע"י נתנאל הכהן, שטען כי חברת גט הפרה את החוק בכך שלא אפשרה לנוסעים להזמין נסיעות על פי תעריף קבוע של משרד התחבורה, אלא רק לפי "מונה רץ" – גם במקרים שבהם התעריף הקבוע היה משתלם יותר. לטענתו, מדובר בהטעיה צרכנית שגרמה לנוסעים לשלם ביוקר מבלי שידעו שיש להם אפשרות אחרת.

גט טקסי טענה כי היא רק פלטפורמה טכנולוגית (Marketplace), אינה מפעילה את המוניות, ואין לה חובה להציג את כל אפשרויות התשלום באפליקציה. לטענתה, הנהגים עצמם יכולים להציע ללקוח את הנסיעה לפי המחירון, אם ירצה.

לאחר בחינה מעמיקה, קבע בית המשפט כי לגט כן יש אחריות כלפי המשתמשים, וכי ההצגה באפליקציה כאילו קיימת רק אופציה אחת לתשלום – לפי מונה – מהווה הטעיה צרכנית, במיוחד כאשר המחיר לפי מונה לרוב היה יקר יותר.

עוד נקבע כי האזרחים לא נחשפו כלל למידע חיוני – על קיומו של מחיר קבוע וחוקי מטעם משרד התחבורה, שמגיע להם על פי חוק.

 

ההסדר כולל שלושה שלבים:

1. שלב ראשון: כל מי שביצע נסיעה בין-עירונית דרך האפליקציה בין השנים 2014–2019 יקבל זיכוי אוטומטי של 6.69 ש"ח לנסיעה הבאה.

2. שלב שני: אם יוותרו כספים שלא נוצלו, יחולקו שוב בצורה מדורגת למשתמשים נוספים.

3. שלב שלישי: כל סכום שלא ינוצל – יועבר ל"קרן לניהול וחלוקת כספים" שהוקמה מתוקף חוק תובענות ייצוגיות, לטובת הציבור.

עורכי הדין יקבלו יותר מ-2 מיליון ש"ח שכר טרחה – סכום שישולם בפריסה, ותוך פיקוח.

מעבר לסכום הפיצוי, מדובר בפסק דין משמעותי בתחום הצרכנות הדיגיטלית והאחריות של פלטפורמות טכנולוגיות. הוא מדגיש את חובת השקיפות והגילוי הנאות כלפי המשתמשים – גם כשמדובר בשירותים שמתבצעים דרך אפליקציה.

אהבתם? שתפו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

דילוג לתוכן