אירועי 7 באוקטובר לא רק טלטלו את המציאות הביטחונית והחברתית של מדינת ישראל, אלא גם הובילו רבים לבחינה מחודשת של זהותם האישית והלאומית – ובעיקר של הקשר לדת. לפי נתוני סקר עדכני, כמעט רבע מהישראלים מדווחים כי התקרבו ליהדות מאז פרוץ המלחמה – ובקרב הצעירים (18–29), מדובר בכ-35%, כך פורסם בחדשות 12.
אופיר רמז, בת 26 מירושלים, גדלה בבית חילוני לחלוטין בהוד השרון. לדבריה, ה-7 באוקטובר היה עבורה רגע מטלטל, כך בראיון ל12:"כמו אצל כולם, גם העולם שלי קרס. יצאתי למסע – פיזי ורוחני. הגעתי לעוטף כדי לחנך ילדים שנפגעו מהמלחמה, ודרך העבודה איתם התחלתי לשאול שאלות גדולות. שאלתי את עצמי מה שומר עליי כשאין מדינה – והגעתי למסקנה שהתשובה טמונה בזהות היהודית שלי."
אופיר מספרת כי החלה לשמור שבת, מתפללת מדי יום ושומרת את החגים. "זה נתן לי תחושת הקלה. הרגשתי שאני לא לבד – שיש על מי לסמוך."
למרות העלייה בתחושת החיבור לדת, 16% מהישראלים דיווחו כי הם פוקדים את בית הכנסת באופן קבוע.
72% ביקרו בבית הכנסת לפחות פעם בשנה, לעומת שיעור דומה כיום. נשים ממשיכות לבקר פחות מגברים: 32% מהנשים כלל לא פוקדות בתי כנסת, לעומת 24% מהגברים.
שמירת כשרות –
הסקר מצביע על שוויון מעניין:
38% מהישראלים מקפידים תמיד על כשרות (בבית ובחוץ)
38% לא שומרים כלל
5% שומרים רק בבית
19% שומרים חלקית (למשל, לא אוכלים בשר וחלב יחד)
מנתוני השוואה: ב-2018 דיווחו כ-45% מהישראלים כי אינם שומרים כלל על כשרות. ב-2022 המספר ירד ל-31%. כעת הוא שוב מטפס – ל-38%.
הפער בין נשואים לרווקים בולט: 42% מהנשואים מקפידים תמיד על כשרות, לעומת 35% בלבד מהרווקים.
צום יום כיפור: רוב הציבור שומר על המסורת
על אף ירידה קלה לאורך השנים, 54% מהישראלים עדיין צמים ביום כיפור בכל שנה.
7% צמים לפעמים
4% צמים חלקית
35% לא צמים כלל
בקרב חילונים – 23% צמים באופן קבוע, ו-16% נוספים צמים חלקית או לפעמים.
קידוש בערב שבת: המסורת ממשיכה
מחצית מהישראלים מקיימים קידוש בערב שבת או משתתפים בו באופן קבוע:
49% עושים קידוש בכל שבוע
13% רק כשאוכלים עם המשפחה
11% עושים קידוש לפעמים
2% רק מדליקים נרות שבת
25% לא עושים קידוש כלל או לעיתים רחוקות בלבד
לסיכום, מסתמנת תופעה חדשה – בעיקר בקרב צעירים – של חיפוש משמעות, זהות ושייכות דרך הדת והמסורת. התקרבות לדת הפכה בעיני רבים לא רק עניין של אמונה, אלא גם ביטוי לעמידה הלאומית והחוסן האישי.