עם יאכטות ושוק של מאפיה: כך ישראלים מנסים לחזור מחו"ל

בצל ההסלמה הביטחונית, שמי ישראל סגורים לחלוטין לתעופה אזרחית. שדות התעופה ריקים, חברות התעופה השעו את פעילותן, ואל על הודיעה שלא תחזור לפעול עד יום שישי – גם לא לטיסות חילוץ.
בינתיים, יותר מ-100 אלף ישראלים נותרו תקועים בחו"ל, ללא מענה ברור.

חילוץ דרך הים – פתרון יצירתי

שרת התחבורה מירי רגב פועלת לארגון מענה ימי: היא קיימה שיחה עם משה מנו, בעלי חברת "מנו ספנות", והוסכם שחברת הקרוזים תסייע בשובם של ישראלים ארצה.
הספינה "קראון איריס", המסוגלת לשאת כ-2,000 נוסעים, תפליג בקו קבוע בין קפריסין לנמל אשדוד. עם זאת, ההפלגה שתוכננה לאתמול בוטלה בשל אישור נדרש מפיקוד העורף, והאונייה עוגנת כעת באשדוד.

לא ברור אם תשוב בקרוב לפעילות שגרתית או תוקצה למבצעי חילוץ נוספים – תלוי בצרכים הלאומיים.

יאכטות פרטיות – פתרון מסוכן, אך מבוקש

במקביל, צצה יוזמה פרטית: סקיפרים ובעלי יאכטות החלו להציע שייט חילוץ לישראלים – או להפך, לאזרחים שמעוניינים לעזוב את הארץ.
המחיר להפלגה פרטית נע בין 20,000 ש"ח לכיוון ומעלה, בהתאם לגודל היאכטה ומספר המשתתפים.

אתמול אחר הצהריים יצאה משפחה אמריקנית מחיפה לקפריסין, על יאכטה שכורה שמפעילים הסקיפרים קטרינה מרקה, בעלה ארז גביש ודניאל לידר.
למרות האזעקות בעיר והמסוקים שחגו מעל, הסירה הפליגה.
"היה סוריאליסטי", סיפרה מרקה. "הבטן מתכווצת, אבל אין הרבה מה לעשות. אנחנו ממשיכים קדימה".

הפלגה לנמל לרנקה נמשכת כ-22–28 שעות – תלוי בתנאי הים.
כיוון שאין GPS פעיל במרחב הימי של ישראל, הסקיפרים מנווטים לפי השיטות הישנות: "כמו פעם – עם מצפן ועין חדה", הם אומרים.

קהילת הסקיפרים נרתמת

אילת שריר, שמנהלת קבוצה בפייסבוק של סקיפרים המעוניינים לעזור, מספרת על שיתוף פעולה חוצה גבולות: "אנחנו מנסים לגייס כמה שיותר סירות כדי להחזיר אלפים של ישראלים שנתקעו בחו"ל. זה כולל מילואימניקים תקועים בבטומי, קצינים שמגיעים לקפריסין ממונטנגרו, אמהות חד הוריות עם תינוקות, ואפילו בעלי חתולים שלא מוכנים לעזוב אותם מאחור". יש אלו שטוענים שמתנהל של מאפיונרים ששולטים על הרשימה – ולמי שיש יותר כסף – יכול לקבל עדיפות.

אזהרות ומורכבויות

למרות הרצון הטוב, המטה לביטחון לאומי מזהיר מיציאה יבשתית דרך ירדן או מצרים – בשל סכנות ביטחוניות.
הים אמנם פתוח – אך גם מסוכן. ועדיין, עבור רבים, זו הדרך היחידה לשוב הביתה.

המסקנה ברורה: כשהשמיים סגורים – הים הופך לשער החיים של ישראלים במצוקה.

אהבתם? שתפו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

דילוג לתוכן