לקוח עקשן אחד, שהם אבן מעתלית, הצליח לחולל שינוי משמעותי ברשת רמי לוי. אבן, שחש כי רשת השיווק מבלבלת את לקוחותיה במבצעי כמות כמו "השני בחצי מחיר" או "השלישי בחינם", הגיש תביעה ייצוגית נגד החברה. השבוע, אישר בית המשפט המחוזי מרכז-לוד הסדר פשרה תקדימי, שבמסגרתו תפצה רמי לוי את כלל לקוחותיה בסכום כולל של מאות אלפי שקלים.
מה הייתה הטענה?
אבן, שרכש באופן קבוע באתר האינטרנט של רמי לוי, טען כי המבצעים הללו מיושמים באופן מטעה. לטענתו, ההנחה ניתנה על המוצר הזול ביותר, ולא על מוצר שווה ערך או דומה במחירו, בניגוד למה שרוב הצרכנים מצפים. "על המשיבה להחיל את ההטבה על מוצר דומה במחיר ולא על המוצר הזול ביותר," דרש אבן בתביעתו.
רמי לוי מצידה טענה כי עמדה בכל חובות הגילוי הנדרשות, וכי ציינה באופן ברור בפרסומים את המילים "הזול מביניהם" כחלק מתנאי המבצע.
הסדר הפשרה: פיצויים והבהרות לעתיד
לאחר הליך גישור, הצדדים הגיעו להסכמה. רמי לוי התחייבה לבצע שני שינויים מרכזיים:
* למען העתיד: הרשת תרענן את נהליה ותבטיח שבכל פרסום של מבצעי כמות יצוין בבירור כי ההנחה ניתנת על "הזול מבין כלל המוצרים שיירכשו על ידי הלקוח" או "הזול/ים ביותר".
* פיצויים ללקוחות: רמי לוי תעניק פיצוי בסך 275,000 שקלים ללקוחותיה, בצורת הנחות "עיוורות" בשיעור של 5% עד 20% על 2,500 מוצרים שונים. הנחות אלה יינתנו במשך 12 חודשים, או עד למימוש מלוא הסכום, ויחולו בנוסף לכל הנחה אחרת, כולל כפל מבצעים.
השופט אבי גורמן ציין כי "אכן לא היה טעם בהמשך ניהול ההליך ונכון היה להביא את המחלוקת לסיומה בדרך של הסתלקות מתוגמלת". הוא הדגיש את תרומתה של התביעה הייצוגית בכך שהביאה לשיפור ההבהרה בפרסומי הרשת בעתיד.
בנוסף לפיצוי הציבורי, שהם אבן, היוזם האמיץ של התביעה, יקבל גמול אישי בסך 13,500 שקלים, ועורך דינו יקבל שכר טרחה בסך 54,500 שקלים. בית המשפט קבע גם כי במידה וסכום הפיצוי לא ימומש במלואו בתום תקופת ההנחות, הרשת תעביר את ההפרש לקרן לניהול תובענות ייצוגיות ולחלוקת כספים.