זקי שלום, ממייסדי רשת חצי חינם, הלך לעולמו ביום שישי, ערב תשעה באב, והותיר אחריו מורשת ענפה בענף הקמעונאות הישראלי. שלום, דמות מרכזית שהפכה את חצי חינם לשם דבר, לא רק בנה רשת אלא יצר מהפכה תפיסתית: חנויות ענק, מחירים נגישים, שירות אנושי וחוויית קנייה ייחודית, הרבה לפני שהמונחים “דיסקאונט” ו”חוויית לקוח” הפכו לשגורים.
(צילום: אוראל כהן)
המסע של שלום ושותפו צבי קופרלי החל בבסטה בשוק הכרמל, התפתח למכולת בחולון, ומשם לרשת חצי חינם עם שמונה סניפים רווחיים, שכל אחד מהם מגלגל מאות מיליוני שקלים בשנה. שלום, שהעדיף את השטח על פני משרדים ממוזגים, הכיר כל מוצר, לקוח ועובד, וטיפל אישית בנקודות הכאב שלהם – מהסעות חינם ועד קלנועיות לנגישות.
הוא ניהל את הרשת בצמיחה זהירה, ללא התפשטות מיותרת, תוך הקפדה על איכות ושליטה. יחסיו עם ספקים היו תקיפים אך הוגנים, והוא זכה למעמד משמעותי בשוק למרות נתח שוק של כ-6% בלבד. חצי חינם התבלטה ללא שיווק נוצץ, אלא מתוך אמון ונאמנות לקוחות.
בשנים האחרונות העביר שלום את הניהול לבתו, אורית שלום בג, שהמשיכה את דרכו ברוח של שירות ואנושיות. מותו מסמן את סיום תקופה, אך מורשתו – חדשנות, נגישות וראיית הלקוח כאדם – תמשיך להשפיע על הקמעונאות בישראל.