במהלך השבוע האחרון זיהו מומחי תעופה וגורמים מודיעיניים תופעה חריגה: לפחות חמישה מטוסי מטען מדגם בואינג 747 המריאו ממזרח סין, ככל הנראה בדרכם לאיראן – מהלך שעורר חשש בקרב הקהילה הבינלאומית, ובעיקר בישראל. החשש המרכזי: סין מסייעת בהעברת ציוד רגיש או אנשי מפתח למשטר האיראני, על רקע התקיפות המיוחסות לישראל על אדמת איראן.
אתר המעקב האווירי FlightRadar24 עקב אחרי טיסות שיצאו מסין החל מה-14 ביוני, וטסו דרך קזחסטן, אוזבקיסטן וטורקמניסטן. עם כניסתן למרחב האווירי של איראן, נעלמו המטוסים מהרדאר. באופן רשמי, יעד הטיסות הוצהר כלוקסמבורג – אך עד כה לא נצפתה נחיתה באירופה של אף אחד מהמטוסים הללו.
סין – שותפה אסטרטגית?
לפי מומחים בתחום, סין עשויה להוות שחקן מרכזי בשימור יציבות המשטר האיראני, בין השאר בשל תלותה באנרגיה האיראנית. בשנים האחרונות דווח כי סין רוכשת נפט איראני בעקיפת הסנקציות, במחירים מוזלים – נתון שמחזק את מערכת היחסים הכלכלית והפוליטית בין שתי המדינות.
רוברט גרינוויי, מנהל המרכז לביטחון לאומי בקרן Heritage האמריקאית, טוען כי למרות הספקולציות, לא סביר שסין תשלח נשק מתקדם לאיראן בעיתוי הרגיש הזה. עם זאת, הוא סבור שסין עשויה לסייע בהעברת חומרים מסווגים או דמויות בכירות לאזורים בטוחים.
ייתכן שמדובר בטעות טכנית
לעומת זאת, ישנם מומחים הטוענים שאין כאן חריגה מהשגרה. לדבריהם, ייתכן כי מדובר בטיסות מסחריות שגרתיות של חברת מטען מלוקסמבורג, אשר עוצרת בטורקמניסטן לפני חזרתה לאירופה – והמערכות האוטומטיות מפרשות את הסטייה ממסלול הטיסה ככניסה לאיראן, מה שעלול ליצור תמונה מטעה.
האם אכן מדובר במהלך אסטרטגי של סין לסייע למשטר האיראני, או שמא בטעות פרשנית של מערכות מעקב תעופה? ייתכן שזמן – או מודיעין נוסף – יבהיר את התמונה.