בתוך עולם של טיפולים, בדיקות והתמודדויות רפואיות, יש מקום שבו ילדים חוזרים להיות פשוט ילדים. זהו בית הספר "העמק", מרכז חינוכי הפועל בלב המרכז הרפואי העמק, ומעניק לילדים ולבני נוער המאושפזים לאורך זמן או המטופלים באופן כרוני שגרה של למידה, יצירה ומשמעות.
מאז 1978, המרכז החינוכי, השייך למשרד החינוך, מביא את בית הספר לתוך כותלי בית החולים. הוא פועל מתוקף חוק חינוך חינם לילדים חולים, שמבטיח לכל ילד מגיל 3 ומעלה, המאושפז עקב מחלה ממושכת, תוכנית לימודים מותאמת. אבל בפועל, זהו הרבה יותר משיעורים. זוהי מעטפת הוליסטית שרואה את הילד על כל היבטיו: הלימודי, הרגשי, החברתי והמשפחתי.
שגרה בלב בית החולים
בכל בוקר, היום של הצוות החינוכי מתחיל בסבב במחלקות ובמרפאות. המורים מקבלים עדכון על מצבם של התלמידים המאושפזים ועל רשימת הילדים שמגיעים לאשפוזי יום או לטיפולים. בהתאם לכך, נבנית תוכנית אישית לכל ילד, הכוללת מגוון פעילויות – למידה פרטנית או קבוצתית, פעילויות יצירתיות, או פשוט אוזן קשבת ותיווך רגשי.
פרויקטים מיוחדים מתוך הלב
העשייה החינוכית במקום לא מסתפקת רק בהעברת ידע, אלא יוזמת פרויקטים ייחודיים שנוצרו מתוך הצרכים המיוחדים של הילדים. לדוגמה, נוצרו חוברות צביעה מיוחדות לשעות ההמתנה הארוכות במרפאות, וכן קודי QR אינטראקטיביים בעברית ובערבית עם משחקים והסברים פשוטים על ניתוחים והליכים רפואיים. בנוסף, המרכז מפעיל את תוכניות הדגל "בית חולים לבובות" ו"מתווכים ומבינים", שמטרתן להפחית חרדה ולסייע לילדים להבין טוב יותר את המציאות הרפואית שבה הם נמצאים, תוך יצירת חוויות חיוביות.
מקצועיות, רגישות והמון אהבה
במרכז החינוכי עובדים כיום 17 אנשי צוות מסורים – מורים, גננות ומטפלים – הפועלים שישה ימים בשבוע, כולל בחגים. הם מלווים ילדים מגיל שלוש ועד גיל שמונה עשרה, ודואגים שגם בתוך התקופה המורכבת של המחלה, החינוך לא ייעצר.
לקראת פתיחת שנת הלימודים, הצוות התכנס ליום היערכות חווייתי והתכונן לשנה חדשה של עשייה. יעקב (יקי) פרידמן, מנהל המרכז החינוכי, תיאר את עבודתם במילים חמות: "הצוות החינוכי שלנו מביא לא רק מקצועיות, אלא גם המון רגישות ואהבה. בזכותם, כל תלמיד זוכה לראות את עצמו לא רק כמאושפז, אלא גם כתלמיד יוצר, חוקר וחולם".
בבית הספר "העמק", החינוך לא נשאר בין ארבעה קירות של כיתה. הוא מגיע אל הילד בכל מקום שבו הוא נמצא – במחלקה, ליד המיטה או במרפאה. הוא נותן להם את מה שהם הכי צריכים: שגרה, משמעות, והאמונה שגם בתקופה קשה אפשר להמשיך ללמוד, לצמוח ולהתפתח.