הגבול בין ישראל לירדן פרוץ לרווחה, ומחודש לחודש חוצים אותו יותר ויותר מסתננים שנכנסים לשטחנו. הם יכולים להיות מחפשי עבודה, הם יכולים להיות מבריחי סמים, הם יכולים להיות מחבלים המגיעים לשטחי הרשות הפלסטינית למטרת החדרת נשק. מדובר בתופעה רחבת היקף הצוברת תאוצה, כתב הדיין אסף נועם, שבפניו מובאים המסתננים המעטים שנתפסים.

מרבית המסתננים אינם נתפסים בידי צה"ל בעת חציית הגבול אלא בידי רשות האוכלוסין וההגירה, באופן אקראי, בהיותם מתגוררים ועובדים בישראל מזה תקופה. תופעה זו יש בה כדי להניע את אמות הספים של מדיניות ההגירה של מדינת ישראל".

לפי הערכת גורמי הביטחון, מתחילת שנת 2024 ועד לפני מספר שבועות הסתננו לשטחנו מהגבול הירדני למעלה מ־4,000 אנשים. אם נפרוט את זה לפרוטות, מדובר בכ־600 איש לחודש, כ־20 מסתננים ליום. נתוני רשות האוכלוסין, כפי שנמסרו לבית הדין למשמורת, מלמדים שבשנת 2022 נתפסו בסך הכל 63 נתינים זרים שהסתננו מגבול ירדן.

מעדויות הנתפסים עולה שחלקם נכנסים אלינו בפעם השנייה או השלישית, בידיעה שבמקרה הכי גרוע יגורשו מכאן ויוכלו לנסות שוב את מזלם בלי לשלם מחיר משמעותי שיגרום להם לחשוב אם זה כדאי.

מסתנן שנתפס סיפר מטורקיה, סיפר שהגיע לירדן בהכוונתו של אזרח טורקי אחר שחיבר אותו עם ירדני שסייע לו להסתנן תמורת 7,000 דולר. לדבריו, הוא הגיע לעמאן, לן שם מספר לילות בבית מלון, לאחריהם נלקח במונית למקום שאינו יודע לנקוב בשמו, ושם עבר לרכב שהסיע אותו לגבול כשאיתו בקבוצה עוד שלושה טורקים וחמישה הודים. לפי עדותו, הוא ושאר חברי הקבוצה הלכו במשך כ־20 דקות ברגל, בשעת לילה, וכשהגיעו לישראל המתין להם רכב מסוג מזדה 3 שבו נהג ישראלי יהודי ממוצא אזרבייג'ני, שלקח אותם ישירות לתל אביב.

שורה ארוכה של מסתננים העידו כי חציית הגבול הייתה קלה, רובם המוחלט לא ראו חיילים בדרך.

לפני כשלושה שבועות התכנס במשרד ראש הממשלה דיון של הוועדה הבין־משרדית למלחמה בפשיעה בחברה הערבית. נטלו בו חלק, בין השאר, אנשי משרד רה"מ ובכירים בשב"כ, במשטרה, במשרד המשפטים, במשרד האוצר, במשרד הפנים ובמשרד לביטחון לאומי. לענייננו כאן, הזכירו כמה מהדוברים את הסכנה שבהחדרת אמצעי הלחימה מגבול ירדן. ניצב יגאל בן שלום, ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה, ציין בהקשר של סוגיית האמל"ח את הצורך ב"חיזוק המכשול המזרחי של מדינת ישראל". עמית אבירם, ראש האגף למדיניות פנים במל"ל, התייחס גם הוא לעניין האמל"ח שאותו הגדיר "אתגר עצום למדינת ישראל". הוא ציין כי "ישנה החמרה במצב בשנה האחרונה", והדגיש: "הנושא הגדול ביותר הוא הגבול המזרחי, שאותו ראש הממשלה הנחה לסגור והנושא מצוי בסדר יומה של הוועדה לתקציב הביטחון".

האירוע האסטרטגי הזה. בין שמדובר באירוע הגירה רחב היקף שיפגוש אותנו מחר ברחובות הערים כפי כשקרה בהסתננות ממצרים, ובין שמדובר באירוע ביטחוני שיפגוש אותנו בהברחת הנשק הבאה או בהברחת המחבלים הבאה, המציאות הזאת חייבת לקבל מענה דחוף והחלטי. דבר אחד בטוח, זרם המסתננים הזה לא ייעצר מעצמו.

קרדיט צילום: דובר צה"ל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

דילוג לתוכן