סמל הסרט הצהוב, המסמל את המאבק להחזרת החטופים משבי חמאס, הפך לאחד הנושאים המרכזיים השנויים במחלוקת בחודשים האחרונים בציבוריות הישראלית. סיכות, חולצות ופריטים נוספים הנושאים את הסמל הפכו לנפוצים, ובעוד שרבים מזדהים עם המסר שעומד מאחוריו, מסתבר שיש גם מי שמשמיעים קולות נגדו וקושרים אותו לחלקים אפלים בהיסטוריה האנושית.

בימים האחרונים מופץ ברשתות החברתיות סרטון אשר בו נטען שהסמל שימש את הנאצים, והוא אף קורא לזרוק את "הטלאי הצהוב" לפח. עמוד הטויטר הפופלארי פייק ריפורטר, מיזם המחקר שנאבק בפעילות זדונית ברשת הכוללת קמפיינים לא אותנטיים, הסתה לאלימות, שיח שנאה, קונספירציות ופייק ניוז, חשף בשרשור טוויטר את מקור הסרטון וקשר את יצירתו והפצתו לקבוצה אחרת שעושה שימוש בקונספירציות ברשת – מתנגדי חיסונים. נכון לרגע זה, הסרטון שותף מאות פעמים וצבר רייטינג רב כאשר יותר מ-15 אלף צפיות של משתמשים צפו בו.

"משחררים את החטופים מהקשר", נכתב בתחילת הסרטון. "כמו הסווסטיקה בהודו שנוכסה לצלב קרס על ידי הנאצים, גם האוטלה/אודל העתיק שימש ומשמש את הנאצים למטרות כיבוש והרג". לצד הטקסט, הוצגה טבלה של סמלים ששימשו לכאורה את המשטר הנאצי בגרמניה במהלך מלחמת העולם השנייה, כולל סמל שמזכיר בצורתו את סיכת החטופים, עם הלולאה העליונה ושני הקצוות בתחתית. עוד נטען כי הסמל שימש את אחת מחטיבות ה-SS.

בהמשך הסרטון, נשאלת השאלה מי עומד מאחורי הסמל, והתשובה לכאורה – האילומינטי, אותה תיאוריה ישנה ומוכרת שמושכת אליה קונספירטורים רבים כבר עשרות שנים. בסרטון המדובר, לוקחים את הקונספירציה לשלב הבא וטוענים כי "האילומינטי אפשרו את 7.10" לצד "סחר בילדים, פדופיליה, חיסונים, 9.11, מלחמת העולם השנייה ומלחמת העולם הראשונה". הסרטון מסתיים בהמלצה להוריד את הסמל, לצד אייקון של מספריים ומדורה והכיתוב: "זורקים את הטלאי הצהוב".

בפייק ריפורטר הסבירו כי בתחילה הסרטון נחשד כתעמולה איראנית כחלק מניסיונות ההשפעה שמבצעת המדינה ברשת הישראלית. אלא שהאמת פשוטה בהרבה, ומאחורי הסרטון עומדות יוצרות תוכן שהפיצו כבר בעבר ברשת תוכן סביב התנגדות לחיסונים, אילומינטי ונושאים קונספירטיביים שנויים במחלוקת אחרים. בכתבה מוסבר כי מדובר בסמל האודלי, שהוא "אחד הסמלים העתיקים והנפוצים ביותר ברוב התרבויות הגרמניות… במאה ה-20, סמל האודל אומץ על ידי הנאצים בגרמניה משום שהוא ייצג מבחינתם אצולה אריסטוקרטיה וגזע עליון. ניתן, למשל, לראות את הסמל הזה מופיע על דש המדים של החיילים הנאצים בגרמניה". עוד נטען בכתבה כי ישנן משפחות חטופים שמקפידות לא לענוד את הסמל הזה על עצמן ומתרחקות ממנו.

תגובה אחת

  1. חכמים היזהרו בדבריכם!
    מי שמפיץ דברי בלע כאלו, סופו
    שיחזרו אליו. אפילו במישור החוקי השוואה לנאצים בעייתית במדינת ישראל, בטח ובטח במישור הציבורי והמוסרי. אפילו כסקירה עם סימני
    שאלה והסתיגויות הנדרשות.
    בבקשה תסיר את הסקירה חסרת האחריות. בעיקר שניכר מניסוח הדברים שגם אתה מסתייג מהם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

דילוג לתוכן