רפאל חיון, האזרח מנתיבות שעקב אחר תשדורות החמאס והעביר מידע מציל חיים לגורמי הביטחון לאורך שנים, מספר בריאיון לערוץ 7 כי לו היו מאפשרים לו להמשיך ולהאזין לאויב, היה בכוחו למנוע את הטבח. חיון מספר כי חצי שנה לפני הטבח, נלקחו ממנו כלי ההאזנה, דבר שלדבריו קטע את המשך פעילותו.

"מדובר בידע שרכשתי במשך הרבה שנים", הוא אומר ולשאלתנו כיצד קרה שידע שהיה בידיו האזרחיות לא היה בידי גורמי הצבא והמודיעין, הוא משיב ואומר כי "לפי פרסומים זרים הצבא ומדינת ישראל לא האזינו לטקטי של חמאס, ולפי פרסומים זרים גם האמריקאים לא האזינו להם כי היו בטוחים שישראל מאזינה, כך שלמעשה היחיד שאיכשהו האזין זה אני, אך במהלך שנת 2022 החלו הגורמים השונים לאסור עליו את המשך הפעילות.

בדבריו מציין חיון את אל"מ ג' ראש מחב"ם, "שפנה למשרד התקשורת כדי לפסול לו את רישיון ההאזנה. חיון הוזמן לשימוע ביום ה-3.4.23 ולאחריו "התבקשתי על ידי מנכ"ל משרד התקשורת להפסיק להאזין ולשים בצד את כל הציוד. שמתי אותו בצד ובחודש יוני הודיעו לי שהרישיון שלי נפסל ועליי להפקיד את הציוד, ואם לא, יבואו לקחת אותו. מובן שהפקדתי אותו. וכדי לוודא שאני לא מאזין לחמאס שלחו חודשיים אחר כך, ב-20.8, מפקחים מטעם משרד התקשורת כדי לוודא שאני לא מאזין".

חיון מדגיש כי לכל הגורמים היה ברור שמדובר בהאזנה לחמאס בלבד. "הם ידעו את זה טוב מאוד כי הם נמצאים בקבוצות והם ראו את ההקלטות שעולות. מי שהיה מחובר בזמן אמת ראה שהדברים עולים בזמן אמת, גם כשאני ישן. יש עובדות בשטח. הם גם יודעים כמה פעמים מנעתי ממפגעים לבצע פיגועים, כמה פיגועים מנעתי כשאחר כך לקחו עליהם אחרים קרדיט, כמו השב"כ. לא רציתי קרדיט", הוא מדגיש.

מספר רפאל חיון על שני מקרים של הצלת כוחות במהלך פעילות מבצעית בעקבות יכולות ההאזנה שפיתח: בדבריו מקפיד חיון לטשטש נתונים שעשויים להסגיר את המועד ואת זהות הכוח, אך הוא מספר כיצד בהתחלה של אחת ההסלמות ברצועת עזה, תקופה בה עדיין נדרש אישור על כל ירי, כוח שריון פעל מול מרחב סג'עייה. "חייל בגבול רצועת עזה יורד מהטנק להטיל את מימיו. צלף של חמאס כיוון אליו נשק וביקש בקשר אישור לבצע ירי. שמעתי את זה והעברתי בזמן אמת לקצין המודיעין של אותו כוח במרחב. הם נותנים הוראה לבצע את מה שצריך ברמת השטח, כלומר ירי הרחקה לאותו אזור ובשורה התחתונה לא היה אירוע , ולכן הוא גם לא הגיע לתקשורת. אחרי שהם חזרו ומבחינתם האירוע הסתיים הם מקבלים שיחת טלפון מאחת מיחידות המודיעין שאומרת לחייל ש'יש עליך צלף'. הוא ענה להם שהוא כבר בחוץ".

דוגמה נוספת מעלה חיון מפעילות של כוח מיוחד מסתערב באחד הכפרים. במיכשור ההאזנה של חיון עלה שהחמאס חושד ברכב מסוים שבו מתקדם הכוח. העברתי את המידע בזמן אמת למג"ד של הכוח, שיש חשד של החמאס לגבי רכב מסוים, הם מדווחים עליו בצד שלהם. הוא נתן הוראה והכוח פורק מהרכב. מתקשרים אליהם ושואלים אותם למה הרכב במצב סטטי. הכוח ענה בקשר שהרכב "נשרף", כלומר נחשף מודיעינית. אמרו להם שלא, שלא מכירים שהרכב "נשרף". בעוד הם מתווכחים מטח ירי מטורף לרכב…".

חיון מספר על הודעה ששלח במאי 23' לאותו בכיר שהורה על שלילת רשיון האזנה שלו. היה זה אחרי ירי לעבר שדרות בו נפגעו מספר תושבים. "כתבתי לו הודעה מאוד נוקבת וישירה. כתבתי לו, קח בחשבון שהנפגעים אתמול בשדרות הדם שלהם על הידיים שלך. התשובה שלו הייתה אני מזהיר אותך שלא תכתוב לי יותר. כתבתי לו גם למה, כי לא היה מידע מוקדם על הירי, כמו שאני נותן בדרך כלל וקב"ט שדרות יכול להעיד כמה פעמים התרעתי על ירי הרבה לפני שדמיינו שהולך להיות ירי, וכמה פעמים צדקתי".

חיון מוסיף ומחדד כי בדיקה של מכשירי הקשר שאיתם נכנסו מחבלי הנוח'בה ומחבלים נוספים ביום השבעה באוקטובר היו מכויילים כולם על תדרים שהיו אצלו בהאזנה עד שהמכשירים נלקחו והרישיון נשלל. "הכול היה לי. פגשתי מספר קצינים בכירים בחמ"לים שונים, עברנו על התדרים. היה לי את כל התדרים האלה במכשירים שלי שהופקדו חצי שנה לפני השבעה באוקטובר. כואב לי שאין תדר שפספסתי. את כל התדרים היה לי. הייתי שומע הכול. שום דבר לא נעלם ממני", הוא אומר ודוחה גם את ההערכות לפיהן מובילי הטבח התנהלו בפתקים. "אתה רואה שאלה המכשירים שהם התנהלו איתם. אלה המכשירים שהיו עליהם".

בנקודה זו מגיעה השאלה הבלתי נמנעת, האם חיון עצמו מצליח אחרי 11 חודשים להבין מה קרה כאן, מדוע פיקוד בכיר נאבק על מנת למנוע ממנו את המשך הפעילות מצילת החיים הזו, כולל פעילות מול משרד התקשורת לביטול רישיונו ואיום בפקחים שיגיעו לוודא שהוא כבר לא מאזין. "אין לי יותר מדי מה להבין. אני אזרח פשוט שיודע מרגיש וחי את זה. איבדתי 37 חברים ביום הזה ועוד חברים אחר כך. מה עוד יכולתי לעשות שלא עשיתי. פניתי לכולם אחרי שהפקדתי את הציוד, ניסיתי להפעיל לחץ על השר מכל כיוון אפשרי. תודה לאל שבסוף השר הבין עד כמה זה גדול והוא עצמו דאג שהציוד יחזור ואני מודה לו על כך".

"בשימוע הראיתי להם יותר ממאתיים הוכחות לאירועי הצלת חיים וללוחמים שאמרו שבלעדיי הם לא נכנסים למשימה", הוא מספר. "זה לא ממש עזר לי, אבל בסוף היו מי שלחצו כמו השר איתמר בן גביר שהתערב להחזרת הציוד, ח"כ אליהו רביבו, הרב פנחס כהן, הרב של נתיבות, והאלוף במיל' ישראל זיו שעשו הרבה".

היום, כשהציוד חזר אליו והוא שוב יכול לפעול ממשיך חיון במה שהוא מגדיר כעשיית דברים טובים לטובת המערכת, "והכל בהתנדבות. אף אחד לא מממן אותי חוץ מכמה חברות ואנשים טובים שעוזרים בעיקר בציוד. משתדלים ככל האפשר להציל חיים".

ובאשר לתיאוריות שצפות ועולות בדבר חשד לקונספירציה כזו או אחרת, על כך רפאל נמנע מלהשיב ומעדיף להתמקד במה שברור לו וידוע לו. "אני יכול להגיד רק את מה שאני רואה, ומה שאני רואה זה שהרבה דברים שאני יודע עליהם לא יושבים כמו שצריך בפאזל. לא אגיד שזה היה משהו מכוון או מישהו מבפנים. רק אגיד שיש הרבה דברים שלא הצלחתי להתאים אותם כמו שצריך בפאזל הענק שנוצר שם".

כיום העבודה של חיון זוכה לשיתוף פעולה כמעט עם כל הגורמים הרלוונטיים. "היום אני מול כל מי שצריך, ואם צריך דברים עולים גם עד ראש הממשלה, כל הדלתות פתוחות. יש עוד קצת הגבלות שמונעים מני לעזור בדברים שאני יכול לעזור, אבל בעזרת ה' גם זה ייפתר ואמשיך לעשות את מה שאני יודע לעשות".

קרדיט צילום: ועדת החקירה האזרחית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

דילוג לתוכן