הוריו של חייל שנהרג בעזה לאחרונה הביעו את הסכמתם לתרום את איבריו, אך הציבו תנאי שמנוגד להנחיות של משרד הבריאות: לאפשר את התרומה לחולים יהודים בלבד.

עקב היותה מנוגדת לנהלי משרד הבריאות, דרישת ההורים הייתה אמורה לפסול את תרומת האיברים כולה. רק לפני כשבועיים דיווחנו במהדורה המרכזית שמספר תרומות איברים של חיילים שנהרגו בעזה אכן נפסלו מאותה הסיבה, אך מסיבה שעדיין איננה ברורה, במקרה המדובר תרומת האיברים לא נפסלה – בעוד ההורים האבלים הבינו שדרישתם נענתה בחיוב.

אילוסטרציה
אילוסטרציה

מספר שבועות לאחר שקיבלו את הבשורה הקשה, ההורים גילו במקרה שאחד מאיבריו של בנם המנוח הושתל בגופה של ילדה ערביה ממזרח ירושלים, וזעמו על כך. חשוב להדגיש שדרישה כזאת נחשבת לבעייתית מאוד מבחינת מוסרית, שכן בין החיילים שנלחמים, ולמרבה הצער גם נהרגים, ישנם חיילים דרוזים ובדואים.

במשרד הבריאות מדגישים שהקריטריונים בבחירת החולים שמקבלים תרומת איברים חייבים להיות רפואיים בלבד. עם זאת, במערכת הבריאות ישנם גורמים שסבורים שכן צריך לאפשר לקרובי משפחה לדרוש שאיבריו של יקירם שנפטר יושתלו במטופלים יהודים בלבד, ולהוסיף להם גם מטופלים שאינם יהודים אבל כאלה ששירתו בצבא. אותם גורמים מזכירים שבתרומה מן החי, של תורם כליה אלטרואיסטי, זה דווקא כן מותר. כלומר, אדם חי ובריא שמבקש לתרום כליה לאדם שאינו מכיר בשביל המצווה שבכך, יכול לדרוש שהכליה שלו תלך למטופל יהודי בלבד, וזה קורה הרבה, אז מה ההבדל בעצם? בנוסף, הם מזכירים שכבר ישנם שיקולים שאינם רפואיים בבחירת החולים שיזכו לקבל את תרומת האיברים – מאחר שחולה שמחזיק בכרטיס תורם איברים זכאי לעדיפות בתור.

תגובת משרד הבריאות: "בהתאם לחוק השתלת איברים, נהלי חלוקת האיברים להשתלה בין תושבי ישראל מבוססים על קריטריונים רפואיים בלבד, דבר הנועד להבטיח שהחולה הזקוק ביותר מבחינה רפואית לתרומת איבר יקבל את התרומה, וכל התניה או שיקול אחר אינם מובאים בחשבון. הערך העליון במערכת הבריאות הוא ערך החיים וזאת ללא הבדל בין אדם לאדם".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

דילוג לתוכן