כשקונספציה מתנגשת במציאות: חוסר התאמה בין דיווחים בתקשורת למידע הצבאי

אילוסטרציה

התקשורת הישראלית מדווחת לאחרונה על תקיפות ישראליות נרחבות בלבנון. כתבים בכירים כמו דורון קדוש, עמית סגל, איתי בלומנטל ועוד רבים אחרים ממהרים לדברר את התדרוכים של דובר צה"ל והפמליה שלו, ומספרים על גל תקיפות במרחב בלבנון.

אך מתברר שהמציאות בשטח שונה לחלוטין. על פי דיווחים מהצד הלבנוני, לאחר המתח הנרחב של יותר מ-200 רקטות ועשרות כטבמים לעבר ישובי הצפון, הייתה תקיפה ארטילרית אחת בלבד של צה"ל לעבר אזור חוות שבעא.

אילוסטרציה

אין שום דיווח על תקיפות נוספות בדרום לבנון, מה שמעלה שאלות לגבי אמינות הדיווחים בתקשורת הישראלית והמדיניות שמאחוריהם.

על אף הפתיח הדרמטי של הכתב הצבאי של כאן 11 איתי בלומנטל שכביכול מדובר במתקפה נרחבת של צה"ל, תוכלו להאזין להמשך הדיווח בו הוא טוען בעצמו שאין שום דיווח על תקיפה למעט בומים על קוליים באזור ביירות וגם זאת רק לאחר שנשאל באופן ספציפי על ידי המראיין והתבקש לתת תשובות על עניין מיקום ואופי התקיפות:

בנוסף, רק כרבע שעה לאחר הדיווחים של הכתבים הצבאיים, דובר צה"ל בחר להוציא הודעה רשמית קצרה בלבד בה נאמר שצה"ל תוקף עמדות שיגור בדרום לבנון. גם זה מעיד על כך שאין שום תגובה נרחבת, בפרט שלא הגיע ולו דיווח אחד מהצד הלבנוני על העניין הזה.

 

יש לחשוש שהתדרוכים הללו מגיעים בעקבות רצון להשקיט את הרוח הציבורית ולמנוע צורך לתקוף חזק בלבנון, מה שעלול להוביל למלחמה.

במקום זאת, מספרים לישראלים שתוקפים חזק, ללא בדיקה אמיתית של העובדות בשטח.

המצב הנוכחי מעיד על בעיה רחבה יותר בתקשורת הישראלית: הנטייה להסתמך על מקורות בלתי רשמיים או לנסות ולבנות נרטיב המתאים לאינטרסים מסוימים. בין אם מדובר בניסיון לייצר דרמה והכנסות מרייטינג, או בניסיון להשפיע על דעת הקהל, התוצאה היא פגיעה באמינות הדיווחים ובאמון הציבור בתקשורת.

הבעיה מחמירה כשמתברר שאי אפשר לסמוך ממש על שום כתב צבאי מהערוצים הגדולים בישראל, לא עמית סגל, ולא דורון קדוש. כדי להתמודד עם הבעיה, יש צורך ככל הנראה בגישה ביקורתית יותר מצד הציבור, ודרישה למידע מדויק ואמין יותר מהתקשורת.

בנוסף, יש להדגיש את הצורך בשקיפות ובהעברת מידע מלא מצד הגורמים הרשמיים, כדי למנוע סתירות וחוסר הבנות

אין ספק שהמצב בדרום לבנון מתוח ומורכב, אך יש לזכור כי על התקשורת מוטלת האחריות לדווח בצורה אמינה ומדויקת, ללא ניפוח ודרמטיזציה מיותרת. רק כך נוכל להבטיח שהציבור יקבל את המידע הנכון ויוכל להעריך את המצב בצורה שקולה ומבוססת.

בנוסף, גם הלבנונים עצמם דיווחו בערוצי הטלגרם שלהם שהדיווחים בתקשורת הישראלית על תקיפות נרחבות של צה"ל בדרום לבנון אלו דיווחי שקר.

צפו בצילום מסך שמצורף כאן מאחד ערוצי הטלגרם (עם תרגום) הפופולריים ביותר בדרום לבנון:

צילום מסך📷

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

דילוג לתוכן