לא שוכחים את הפיגוע בשגרירות ישראל בארגנטינה – הביקור המפתיע בישראל

לא שוכחים את הפיגוע בשגרירות ישראל בארגנטינה: משלחת מיוחדת של ניצולי הפיגוע מקיימת ביקור בישראל. שר החוץ סער העניק להם תעודות הוקרה

קרדיט צילום: שלומי אמסלם, לע"מ

משלחת מיוחדת של ניצולי הפיגוע בשגרירות ישראל בארגנטינה מקיימת ביקור בישראל בהובלת משרד החוץ, וקיימה פגישה עם שר החוץ גדעון סער. במהלך ביקורו של סער בארגנטינה בחודש נובמבר, הזמין השר את הניצולים איתם נפגש לביקור בארץ, שמתקיים השבוע.

כזכור, במהלך הפיגוע הנורא שהתבצע במרץ 1992, פוצץ מחבל מתאבד טנדר תופת בחזית שגרירות ישראל בבואנוס איירס, פיצוץ שהביא לקריסה מלאה של הבניין, לרציחתם של 29 בני אדם (בהם דיפלומטים ועובדים ישראלים, עובדים מקומיים ועוד) ולפציעתם של מאות. מי שיזמו, תכננו וביצעו את הפיגוע הרצחני הזה היו איראן וחיזבאללה.

משלחת הניצולים מורכבת מ-12 איש, כולם עובדים מקומיים ארגנטינאיים אשר הועסקו בשגרירות ע"י משרד החוץ בעת הפיגוע, וחלקם נפצעו בו. כל המשתתפים איבדו בפיגוע קולגות וחברים טובים, ומדובר בטראומה המלווה אותם עד היום.

אחרי שנים שחקירת הפיגוע לא התקדמה באופן משמעותי, עלייתו לשלטון של הנשיא מיליי הובילה לשינוי עמוק והפכה את המאבק בטרור האיראני לציר מרכזי במדיניות החוץ. הקונגרס הארגנטינאי תיקן את הקוד הפלילי כדי לאפשר ניהול משפטים מלאים בהיעדר הנאשמים, ובכך נשללה חסינותם של הבכירים הזרים המסרבים להסגיר את עצמם. פריצת הדרך המשמעותית הגיעה באפריל 2024, כאשר בית המשפט הפדרלי לערעורים הגדיר רשמית את הפיגוע כפשע נגד האנושות שאינו כפוף להתיישנות, קבע כי איראן היא מדינת טרור שנתנה את ההוראה המבצעית, ואפשר לתביעה להתחיל בהליכים להגשת כתבי אישום נגד בכירים איראנים ופעילי חיזבאללה.

במהלך המפגש עם הניצולים העניק השר סער תעודות הוקרה והערכה לניצולים על תרומתם למדינת ישראל. השר סער הודה להם גם על תרומתם לשמירת הזכרון ומסירת העדות לאורך השנים.

 

אהבתם? שתפו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

דילוג לתוכן